Přijímací zkoušky 2025 – výsledky přijímaček a Cermat testů 2025 z 5. třídy (osmiletá gymnázia)
Máme pro vás zadání a správná řešení Cermat testů 2025 z 5. třídy pro osmiletá gymnázia! Přinášíme vám podrobná řešení všech úloh včetně videorozborů. Projděte si přijímací zkoušky na osmileté gymnázium 2025!
💡PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMAČKY Z 9. TŘÍDY OD PODZIMU 2025💡
Zajistěte si své místo včas!
Začínáme na podzim 2025!
Chci místo na přípravě z 9. třídy
💡PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMAČKY Z 5. TŘÍDY OD PODZIMU 2025💡
Zajistěte si své místo včas!
Začínáme na podzim 2025!
Chci místo na přípravě z 5. třídy
-
Přijímací zkoušky 2025 – zadání 5. třída
-
Přijímací zkoušky 2025 – řešení 5. třída
-
1. řádný termín: Přijímací zkoušky 2025 matematika – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
-
1. řádný termín: Přijímací zkoušky 2025 český jazyk – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
-
2. řádný termín: Přijímací zkoušky 2025 matematika – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
-
2. řádný termín: Přijímací zkoušky 2025 český jazyk – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
-
Přijímací zkoušky Cermat nanečisto
1. Přijímací zkoušky 2025 – zadání 5. třída
Níže si můžete stáhnout zadání přijímaček z 15. a 16. 4. 2025 z českého jazyka a z matematiky na osmiletá gymnázia (zdroj: Cermat, 2025). Přijímací zkouška z českého jazyka 2025 měla celkem 30 otázek, bylo z ní možné získat až 50 bodů a žáci měli na vyřešení čas 60 minut.
Cermat test pro přijímačky 2025 z matematiky obsahoval 16 otázek, bylo z něj možné získat až 50 bodů a žáci měli na vyřešení 70 minut. Pro Cermat test z matematiky přikládáme zadání také v ukrajinštině.
Český jazyk (Cermat testy 2025) osmiletá gymnázia
- První řádný termín z 15. dubna 2025:
- Druhý řádný termín z 16. dubna 2025:
- První náhradní termín z 29. dubna 2025:
- C5PCD25C0T03 Didaktický test (zadání) – zveřejníme po náhradním termínu
- C5PCD25C0T03 Záznamový arch – zveřejníme po náhradním termínu
- Druhý náhradní termín z 30. dubna 2025:
- C5PDD25C0T04 Didaktický test (zadání) – zveřejníme po náhradním termínu
- C5PDD25C0T04 Záznamový arch – zveřejníme po náhradním termínu
Matematika (Cermat testy 2025) osmiletá gymnázia
- První řádný termín z 15. dubna 2025:
- Druhý řádný termín z 16. dubna 2025:
- První náhradní termín z 29. dubna 2025:
- M5PCD25C0T03 Didaktický test (zadání) – zveřejníme po náhradním termínu
- M5PCD25C0T03 Záznamový arch – zveřejníme po náhradním termínu
- Druhý náhradní termín z 30. dubna 2025:
- M5PDD25C0T04 Didaktický test (zadání) – zveřejníme po náhradním termínu
- M5PDD25C0T04 Záznamový arch – zveřejníme po náhradním termínu

2. Přijímací zkoušky 2025 – řešení 5. třída
Níže naleznete správné výsledky a řešení Cermat testů 2025 z českého jazyka a z matematiky na osmiletá gymnázia (5. třída). Přehledně zpracovaná řešení přijímaček 2025 si můžete stáhnout ve formátu PDF jako záznamový arch To dáš! s body. Vkládáme také Průvodce řešení od Cermatu. U přijímaček z matematiky přidáváme také řešení v ukrajinštině.
Český jazyk (Cermat testy 2025) osmiletá gymnázia
- První řádný termín z 15. dubna 2025:
- C5PAD25C0T01 Záznamový arch od To dáš! – řešení
- C5PAD25C0T01 Průvodce řešením od Cermat – připravujeme
- Druhý řádný termín z 16. dubna 2025:
- C5PBD25C0T02 Záznamový arch od To dáš! – řešení
- C5PBD25C0T02 Průvodce řešením od Cermat – připravujeme
- První náhradní termín z 29. dubna 2025:
- C5PCD25C0T03 Řešení od Cermat – zveřejníme po náhradním termínu
- Druhý náhradní termín z 30. dubna 2025:
- C5PDD25C0T04 Řešení od Cermat – zveřejníme po náhradním termínu
Matematika (Cermat testy 2025) osmiletá gymnázia
- První řádný termín z 15. dubna 2025:
- M5PAD25C0T01 Záznamový arch od To dáš! – řešení
- M5PAD25C0T01 Průvodce řešením od Cermat – připravujeme
- Průvodce řešením od Cermat (v ukrajinštině) – připravujeme
- Druhý řádný termín z 16. dubna 2025:
- M5PBD25C0T02 Záznamový arch od To dáš! – řešení
- M5PBD25C0T02 Průvodce řešením od Cermat – připravujeme
- Průvodce řešením od Cermat (v ukrajinštině) – připravujeme
- První náhradní termín z 29. dubna 2025:
- M5PCD25C0T03 Řešení od Cermat – zveřejníme po náhradním termínu
- Druhý náhradní termín z 30. dubna 2025:
- M5PDD25C0T04 Řešení od Cermat – zveřejníme po náhradním termínu

3. Přijímací zkoušky 2025 matematika 1. řádný termín – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
Projděte si jednotlivé úlohy z 1. řádného termínu přijímaček z 5. třídy z matematiky z roku 2025 včetně videorozborů správného řešení.
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 1 (max. 4 body)
Zadání: Doplňte do rámečku takové číslo, aby platila rovnost:
V záznamovém archu uveďte čísla doplněná do rámečků.
1.1
Řešení: 44
1.2

Řešení: 3
Videorozbor úlohy č. 1
Úloha č. 2 (max. 4 body)
2.1. Tabulka má obsahovat všechna celá čísla od 0 do 8. Do prázdných polí tabulky se doplní chybějící čísla tak, aby byl součet v každém sloupci i v každém řádku stejný.

Určete číslo, které patří do prostředního pole tabulky.
Řešení: 6
2.2 V diagramu se do prázdných kroužků doplní taková čísla, aby byly všechny výpočty provedené ve směru šipek správné.
Určete obě čísla doplněná do prázdných kroužků.
Řešení: 45 a 135
Videorozbor úlohy č. 2
Úloha č. 3 (max. 4 body)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 3
Mirek má menší jízdní kolo než jeho táta. Mirek na rovné cestě zjišťoval, kolikrát se u obou
jízdních kol otočí přední kolo, jestliže obě jízdní kola urazí stejnou vzdálenost.
Když se Mirkovo přední kolo otočilo 30krát, tátovo přední kolo se otočilo jen 25krát.
3 Mirek a jeho táta urazili na svých jízdních kolech stejnou vzdálenost.
Vypočtěte, kolikrát se otočilo Mirkovo přední kolo,
3.1 jestliže se tátovo přední kolo otočilo 30krát,
3.2 jestliže tátovo přední kolo vykonalo o 30 otáček méně než Mirkovo přední kolo.
Řešení:
3.1 36 (krát)
3.2 180 (krát)
Videorozbor úlohy č. 3
Úloha č. 4 (max. 4 body)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4
Velká kulička váží 30 gramů a malá kulička váží 20 gramů. Anička položila na prázdnou váhu určitý počet velkých kuliček a dvojnásobný počet malých kuliček. Váha ukázala celkovou hmotnost 560 gramů.
4 Určete
4.1 počet všech kuliček (malých i velkých dohromady) položených na váze,
4.2 v gramech celkovou hmotnost všech malých kuliček položených na váze.
Řešení:
4.1 24 (kuliček)
4.2 320 (gramů)
Videorozbor úlohy č. 4
Úloha č. 5 (max. 5 bodů)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 5
Náš dům má tři patra a bydlí v něm celkem 11 dětí.
V prvním a druhém patře bydlí dohromady 8 dětí.
Ve druhém patře bydlí jen dívky.
V prvním a třetím patře bydlí dohromady 5 chlapců a 3 dívky.
Ze všech chlapců z našeho domu pouze 3 chlapci nebydlí ve třetím patře
Zadání:
5 Vypočtěte,
5.1 kolik chlapců bydlí ve druhém patře,
5.2 kolik dětí bydlí v prvním patře,
5.3 kolik dívek bydlí v našem domě.
Řešení:
5.1 0 (chlapců)
5.2 5 (dětí)
5.3 6 (dívek)
Videorozbor úlohy č. 5
Úloha č. 6 (max. 4 body)
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 6
Šestiúhelník tvaru domečku má obvod 24 cm.
Domeček lze rozdělit na dva čtyřúhelníky – střechu a přízemí.
Oba tyto čtyřúhelníky mají stejný obvod.
Střecha je složena ze tří rovnostranných trojúhelníků, přízemí má tvar obdélníku.

6 Vypočtěte v cm
6.1 obvod čtyřúhelníku představujícího střechu,
6.2 délku kratší strany obdélníku představujícího přízemí.
Řešení:
6.1 20 (cm)
6.2 2(cm)
Videorozbor úlohy č. 6
Úloha č. 7 (max. 5 bodů)
Doporučení: Rýsujte přímo do záznamového archu.
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7.1
V rovině leží bod R a přímky p, q, které se protínají v bodě A.

Zadání:
7.1 Bod A je vrchol obdélníku ABCD.
Na jedné z přímek p, q leží vrchol B a na druhé přímce vrchol C tohoto obdélníku.
Bodem R prochází strana BC obdélníku ABCD.
Sestrojte vrcholy B, C, D obdélníku ABCD, označte je písmeny a obdélník narýsujte.
Najděte všechna řešení.
V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou (čáry i písmena).
Řešení:
7.1

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7.2
V rovině leží bod R a přímky p, q, které se protínají v bodě A.
V rovině leží bod S a různoběžné přímky m, n.
Zadání:
7.2 Na přímce m leží strana EF trojúhelníku EFG
a na přímce n leží strana EG tohoto trojúhelníku.
Bod S má od všech tří vrcholů trojúhelníku EFG stejnou vzdálenost.
Sestrojte vrcholy trojúhelníku EFG, označte je písmeny a trojúhelník narýsujte.
V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou (čáry i písmena).
Řešení:
7.2

Videorozbor úlohy č. 7
Úloha č. 8 (max. 4 body)
VÝCHOZÍ TEXT A GRAF K ÚLOZE 8
Graf udává počet všech členů (mužů a žen) turistického oddílu sledovaný v letech 2015–2018.
Zadání:
8 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (8.1–8.3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).
8.1 Počet mužů v turistickém oddílu byl v roce 2015 o jednu třetinu menší než v roce 2016.
8.2 Počet členů turistického oddílu byl v roce 2017 o jednu devítinu větší než v roce 2016.
8.3 Ve sledovaném období se počet žen v turistickém oddílu poprvé snížil oproti předchozímu roku až v roce 2018.
Řešení:
8.1 A
8.2 A
8.3 N
Videorozbor úlohy č. 8
Úloha č. 9 (2 body)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 9
Farmář měl původně 7 krav. Každá z nich nadojila denně 15 litrů mléka.
Farmář 5 svých krav prodal, ale přikoupil několik dalších krav.
Každá z přikoupených krav nadojí denně 20 litrů mléka.
Celkové množství mléka, které původních 7 farmářových krav nadojilo za dva dny, všechny nynější farmářovy krávy dohromady nadojí za jeden den.
Zadání: Kolik krav farmář přikoupil?
A) 9 krav
B) 10 krav
C) 12 krav
D) 14 krav
E) jiný počet krav
Řešení: A
Videorozbor úlohy č. 9
Úloha č. 10 (2 body)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 10
Maminka rozdělila peníze mezi své tři děti. Janě dala pětinu celkové částky, Ivo dostal dvakrát více peněz než Jana a zbylých 240 korun dala maminka Evě.
Zadání: Kolik korun celkem rozdělila maminka mezi své tři děti?
A) 480 korun
B) 600 korun
C) 700 korun
D) 720 korun
Řešení: B
Videorozbor úlohy č. 10
Úloha č. 11 (2 body)
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOHÁM 11–12
Ve čtvercové síti jsou zakresleny trojúhelníky ABC, KLM a čtverec DEFG.
Vrcholy všech těchto obrazců leží v mřížových bodech.

Každý čtvereček čtvercové sítě má stranu délky 1 cm a obsah 1 cm2 .
Zadání:
11 O kolik cm se liší obvod trojúhelníku ABC a obvod čtverce DEFG?
A) o méně než 2 cm
B) o 2 cm
C) o 3 cm
D) o 4 cm
E) o jinou délku
Řešení: D
Videorozbor úlohy č. 11
Úloha č. 12 (2 body)
Zadání:
12 O kolik cm2 se liší obsah trojúhelníku ABC a obsah trojúhelníku KLM?
A) o 1 cm2
B) o 2 cm2
C) o 3 cm2
D) o 4 cm2
E) o jiný obsah
Řešení: C
Videorozbor úlohy č. 12
Úloha č. 13 (max. 5 bodů)
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZKY K ÚLOZE 13
Kostka tvaru krychle má na třech stěnách po 1 tečce a na zbývajících třech stěnách po 3 tečkách. Součet počtu teček na protějších stěnách je vždy 4.

Počet všech teček na povrchu kostky je tedy 12.
Z takovýchto kostek slepíme tři tělesa. Kostky před slepováním vhodně natočíme, aby byly splněny následující podmínky:
První těleso má na svém povrchu co nejvíce teček a zbývající dvě tělesa co nejméně teček.

Zadání: Přiřaďte ke každému tělesu (13.1–13.3) počet všech teček na jeho povrchu (A–F).
13.1 První těleso: _____
13.2 Druhé těleso: _____
13.3 Třetí těleso: _____
A) méně než 20 teček
B) 20 teček
C) 22 teček
D) 24 teček
E) 26 teček
F) 28 teček
Řešení:
13.1 C
13.2 E
13.3 D
Videorozbor úlohy č. 13
Úloha č. 14 (max. 4 body)
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 14
Poutník měl u sebe 54 dukátů, stejně jako kouzelník.
Kouzelník mu prozradil kouzlo:
„Když mi dáš právě tolik dukátů, abys měl polovinu toho, co budu mít i s darovanými dukáty já, zbytek tvých dukátů se zdvojnásobí a budeme mít opět stejně. Pokud to však zkusíš, ale nedokážeš, o všechny dukáty přijdeš.“
Zadání:
14.1 Poutník dal kouzelníkovi správný počet dukátů a zbytek dukátů se mu zdvojnásobil.
Určete, kolik dukátů dal poutník kouzelníkovi.
14.2 Protože kouzlo poprvé fungovalo, poutník jej použil ještě jednou.
Vypočtěte, kolik dukátů měl poutník, když se kouzlo vyplnilo podruhé.
14.3 Poutník kouzla několikrát využil. Když si správně spočítal, že už pomocí kouzla nemůže další dukáty získat a že by při dalším pokusu určitě o všechny přišel, dál nepokračoval. Kouzelníkovi poděkoval a rozloučil se s ním.
Vypočtěte, kolik dukátů měl poutník, když se s kouzelníkem rozloučil.
Řešení:
14.1 18 (dukátů)
14.2 96 (dukátů)
14.3 128 (dukátů)
Videorozbor úlohy č. 14
4. Přijímací zkoušky 2025 český jazyk 1. řádný termín – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
Projděte si jednotlivé úlohy z 1. řádného termínu přijímaček z 5. třídy z českého jazyka z roku 2025 včetně videorozborů správného řešení.
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Výchozí text K ÚLOHÁM 1–3
Kde bydlí víla?
Asi v mechu,
celou noc tančí bez oddechu,
pak věneček si odstrojí
a ustele si pod chvojí.
A co má k jídlu?
Místo kávy
do hrníčku si sbírá z trávy
třpytivé rosné krůpěje.
A ráno si je ohřeje.
A to jí stačí?
Stačí asi,
je živa jenom z vůně, krásy
a na svůj usměvavý ret
dá lupen růže, který slét.
A viděl jsi ji?
Jenom v šeru
a větřík tam hrál na citeru.
Myslel jsem – někdo neznámý,
a lampa ve tmě zhasla mi.
A byla hezká?
Jistě byla,
je hezká každá, když je víla.
A druhého dne jsem tam zdvih
pár kvítečků už povadlých.
Vysvětlivka: citera – hudební nástroj
(J. Seifert, Rozhovor, upraveno)
Úloha č. 1 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?
A) Podle někoho, kdo v textu promlouvá, je hezký vzhled pro víly typický.
B) Někdo, kdo v textu promlouvá, uvádí, že rty víly jsou tvořeny jen z lístků růží.
C) Podle někoho, kdo v textu promlouvá, se víla lidem zjeví jen tehdy, když je šero.
D) Někdo, kdo v textu promlouvá, si není jistý tím, zda víla sbírá do hrnku kapky rosy.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 1
Úloha č. 2 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení o verši podtrženém ve výchozím textu je pravdivé?
A) Tento osmislabičný verš se rýmuje s osmislabičným veršem z téže sloky.
B) Tento sedmislabičný verš se rýmuje s osmislabičným veršem z téže sloky.
C) Tento osmislabičný verš se nerýmuje s osmislabičným veršem z téže sloky.
D) Tento sedmislabičný verš se nerýmuje s osmislabičným veršem z téže sloky
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 2
Úloha č. 3 (1 bod)
Zadání: Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu mezi slovy CITERA – HRÁT, tučně vyznačenými ve výchozím textu?
(Slova citera a hrát posuzujte ve významu, který mají ve výchozím textu.)
A) román – psát
B) opera – zpívat
C) socha – vytesat
D) štětec – malovat
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 3
Úloha č. 4 (max. 2 body)
Zadání:
Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
4.1 V těchto vyprahlých stepích kdysi žila ohromná stáda bizonů.
4.2 Na naše menší nedorozumění jsme oba velmi rychle zapomněli.
4.3 Z vrcholku kopce výletníci obdivovali výhled na prosluněnné údolí.
4.4 Právě si ve vězení odpykává trest za vyloupení obchodu s drahokamy.
Řešení:
4.1 A
4.2 A
4.3 N
4.4 A
Videorozbor úlohy č. 4
Úloha č. 5 (max. 3 body)
Zadání: Přiřaďte k jednotlivým textům (5.1–5.3) odpovídající tvrzení (A–E).
(Každý z posuzovaných textů obsahuje celkem tři větné celky. Žádná možnost z nabídky A–E nesmí být přiřazena víckrát než jednou.)
5.1 Babiččiny kynuté koláče, obzvlášť ty se švestkami a mákem, naprosto zbožňuju. Jakmile zahlédnu švestky v obchodě, začnou se mi sbíhat sliny. Vím totiž přesně, na čem si co nevidět pochutnám.
5.2 Budova naší školy, postavená začátkem minulého století, bude rekonstruována. Opravu zajišťuje pan Jelínek, majitel zdejší stavební firmy. Předpokládá se, že práce budou dokončeny během července.
5.3 Včera jsme se s Honzou koupali v jezeře, a to navzdory deštivému počasí. Voda nám připadala docela teplá, a tak jsme doplavali až na ostrůvek. Po návratu domů, zhruba kolem osmé hodiny, jsem ale dostala horečku.
A) Pro tento text platí: pouze první větný celek je souvětím.
B) Pro tento text platí: pouze druhý větný celek je souvětím.
C) Pro tento text platí: pouze třetí větný celek je souvětím.
D) Pro tento text platí: pouze první větný celek je větou jednoduchou.
E) Pro tento text platí: pouze druhý větný celek je větou jednoduchou.
Řešení:
5.1 D
5.2 C
5.3 B
Videorozbor úlohy č. 5
Úloha č. 6 (max. 2 body)
Zadání: Ke každé z následujících podúloh (6.1 a 6.2) napište současné (tj. ne zastaralé) spisovné slovo, které odpovídá zadání a zároveň NENÍ vlastním jménem.
(Slova musí být zapsána pravopisně správně.)
6.1 Napište přídavné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného dvouslabičné, je příbuzné se slovem UCHO, skloňuje se podle vzoru JARNÍ a neobsahuje předponu.
6.2 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného tříslabičné, je příbuzné se slovem OSAMOCENÝ, skloňuje se podle vzoru MUŽ, má pouze jeden kořen a neobsahuje předponu.
Řešení:
6.1 uění
6.2 samotář
Videorozbor úlohy č. 6
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 7–12
TEXT 1
(1) Aru se probrala na podlaze v Síni bohů. Vzápětí spatřila své spolužáky. Vypadali, jako když se film zastaví uprostřed bojové scény. Byli ztuhlí v čase. Aru se postavila a opatrně se jich dotkla. Kůži měli teplou, na krku jim tepala krev, na těle žádné zranění. SAKRA, co se to stalo? pomyslela si.
Náhle se odněkud zvenčí ozval jakýsi skřípot. Znělo to jako otevírání dveří. Aru se rozběhla ke vchodu. To, co před Síní bohů objevila, jí vůbec nedávalo smysl. Máma s očima plnýma paniky měla obě nohy nad zemí, jako by zmrzla ve skoku. Kamenný slon, jenž stál v muzeu desítky let, zvedl chobot a znovu vydal ten skřípavý zvuk.
(2) Vystrašená Aru se pokoušela stáhnout mámu na zem a přitom křičela: „Mami, dělej něco! Ten slon je posedlý!“ Jenže máma se ani nepohnula.
Vtom z nitra oživlého slona zaburácel hluboký a drsný hlas: „Slyšte všichni! Jak se opovažujete rozsvítit lampu?“ Vzápětí slonovi cosi vylétlo z tlamy. Byl to… holub. „Kde je ten prastarý válečník, který rozsvítil lampu z Bháratu?“ zjišťoval pták. Dívka bez přemýšlení vyhrkla: „Jak to, že teď zníš jinak?“ Předtím byl holubův hlas temný jako bouře, teď jí ale připomínal jejího matikáře s pisklavým hlasem. Holub nafoukl hruď: „Něco se ti nezdá na mé mluvě, lidská holko? Buď ráda, že se s tebou vůbec bavím. Měla bys vědět, že jsem schopný napáchat velikou zkázu! Kdekdo se mě bojí!“
(3) „A co je na tom dobrého?“ „Na tom je něco mocného,“ odfrkl si pták, „a když si můžu vybrat mezi dobrem a mocí, vždy zvolím to druhé. Ale k věci. Lampa byla rozsvícena. Rozsvítit ji zvládne jen ten, kdo má mimořádné schopnosti – Pánduovec. Jeho role je nyní zcela zásadní!“ Aru zvedla bradu: „Tu lampu jsem rozsvítila já.“ Holub dočista zkoprněl: „HERNAJS, tak to se můžeme se světem rozloučit.“
(R. Chokshi, Aru Šah a konec času, upraveno)
TEXT 2
Výraz typu A: i bez okolního textu lze určit, o který slovní druh jde, např. domy (je to vždy podstatné jméno).
Výraz typu B: bez okolního textu nelze určit, o který konkrétní slovní druh jde, např. stát (může to být buď podstatné jméno, nebo sloveso).
Úloha č. 7 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
7.1 Holub prohlásil, že v případě možnosti volby pokaždé upřednostní moc před dobrem.
7.2 Jakmile se holub dostal z nitra slona, holubův původně pisklavý hlas nabyl na síle a důraznosti.
7.3 Protože hrozilo, že blížící se kamenný slon zašlápne Aruinu mámu, Aru se snažila dostat ji na zem.
7.4 Přestože holub vyhrožoval Aru, že ji postihne neštěstí, dívka se mu i nadále vysmívala kvůli jeho mluvě.
Řešení:
7.1 A
7.2 N
7.3 N
7.4 N
Videorozbor úlohy č. 7
Úloha č. 8 (max. 3 body)
Zadání: Vypište z druhé části TEXTU 1 tři slovesa, která jsou v textu užita v rozkazovacím způsobu.
(Slovesa zapište ve stejném tvaru, v němž jsou užita v TEXTU 1. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
dělej, slyšte, buď
Videorozbor úlohy č. 8
Úloha č. 9 (1 bod)
Zadání: Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež NEJSOU v kontextu TEXTU 1 antonymy? (První slovo z každé dvojice pochází z TEXTU 1 a je v něm vyznačeno tučně.) Příklady:
• Má ostrou tužku. → Slova ostrý a tupý jsou v tomto kontextu antonymy, tzn. slovo tupý by v této větě mělo opačný význam, než v ní má slovo ostrý.
• Omáčka je moc ostrá. → Slova ostrý a tupý nejsou v tomto kontextu antonymy.
A) tepala – nepulzovala
B) oživlého – nemrtvého
C) zvládne – nedokáže
D) zásadní – nepodstatná
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 9
Úloha č. 10 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení o výrazech podtržených v TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.)
A) Jak zranění, tak otevírání jsou výrazy typu A.
B) Jak zranění, tak otevírání jsou výrazy typu B.
C) Zranění je výraz typu A, otevírání je výraz typu B.
D) Zranění je výraz typu B, otevírání je výraz typu A.
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 10
Úloha č. 11 (1 bod)
Zadání: Která z následujících možností vystihuje TEXT 1?
A) Jde o vyprávění, v němž vystupují dívka Aru a holub Pánduovec.
B) Jde o text, který vypráví dívka Aru a v němž vystupuje holub Pánduovec.
C) Jde o vyprávění, v němž vystupují dívka Aru a holub, jehož jméno není v textu uvedeno.
D) Jde o text, který vypráví dívka Aru a v němž vystupuje holub, jehož jméno není v textu uvedeno.
Řešení:
C
Videorozbor úlohy č. 11
Úloha č. 12 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení nejlépe vystihuje slova SAKRA a HERNAJS, zapsaná v TEXTU 1 velkými písmeny?
A) Tato slova v textu nejspíše vyjadřují vinu či stud.
B) Tato slova v textu zcela určitě vyjadřují vinu a znepokojení.
C) Tato slova v textu zcela určitě vyjadřují nepříjemné překvapení a stud.
D) Tato slova v textu nejspíše vyjadřují nepříjemné překvapení či znepokojení.
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 12
Úloha č. 13 (1 bod)
Zadání: Která z následujících vět NENÍ zapsána pravopisně správně?
A) Konečná cena obědnaného dortu tetu dost vyděsila.
B) Popálená kůže na lýtku se dítěti poměrně brzy zahojila.
C) Jablka zřejmě budou v tom proutěném košíku za dveřmi.
D) Při rozcvičce museli žáci dvakrát oběhnout fotbalové hřiště.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 13
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 14
TEXT 1
barvivo
tikot
zlomenina
sídlo
odlitek
škytání
bojovník
zásobárna
letadlo
obydlí
nápoj
vysavač
TEXT 2
Názvy dějů jsou podstatná jména, která se tvoří od sloves a označují nějaký děj, např. od slovesa chodit je odvozen název děje chůze (= pohyb z místa na místo), od slovesa tvořit je odvozen název děje tvorba (= proces, během něhož se něco tvoří).
Úloha č. 14 (max. 3 body)
Zadání: Vypište z TEXTU 1 tři názvy dějů.
(Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
tikot, škytání, záchvěv
Videorozbor úlohy č. 14
Úloha č. 15 (3 body)
Zadání: Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly
A) Když tam Bibi posvítí lucernou, všechny vidí, že dolů nevedou schody ani žebřík. Hned pod otvorem je ale přivázaný provaz.
B) Dívky odsunou knihovnu a sestoupí do sklepení. Začnou zkoumat podlahu. Na jednom místě to zní nějak dutě. Ukáže se, že pod slámou je deska s kovovým kruhem. Všem je jasné, že to jsou padací dveře vedoucí do tajného úkrytu.
C) Nakonec sjede dolů Valpurga s lucernou. Bibi se ještě podívá vzhůru: padací dveře zůstaly otevřené, takže se mohou do domu vrátit, kdykoli budou chtít.
D) Co s tím? Valpurga dostane dobrý nápad. Prostrčí tím kruhem tyč a řekne: „Teď společně zabereme. Raz… dva… tři!“ Ozve se skřípavý zvuk, dveře povolí a ukáže se jakýsi temný otvor. Děvčata ho obestoupí a nakukují dovnitř.
E) Hned zavolá na kamarádky a ty se postupně začnou spouštět za ní. Bibi je dost překvapená – nikdy by nevěřila, že se toho odváží i Anna Charlotta.
F) Bibi zkoumá, jestli dosahuje až na dno. Usoudí, že ano, a tak lucernu odloží, vleze do otvoru a sešplhá po provazu až dolů. Ocitá se v nějaké jeskyni.
(K. Michaelisová, Bibi, upraveno)
První část: _____
Druhá část: _____
Třetí část: _____
Čtvrtá část: _____
Pátá část: _____
Šestá část: _____
Řešení:
První část: B
Druhá část: D
Třetí část: A
Čtvrtá část: F
Pátá část: E
Šestá část: C
Videorozbor úlohy č. 15
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16
Věděli jste, že v Karlových Varech můžete kromě lázní navštívit i džungly? V rozlehlém areálu nad městem se nachází tropická zahrada, v níž jsou stálými obyvateli živí motýli. Z centra se k zahradě lehce dostanete místní lanovkou.
Teplo, vlhko a šumnění křídel – to vás nemine, pokud se rozhodnete objevovat krásy zdejší hmyzí říše. Námi oslovení návštěvníci uvedli, že jejich dojmy byly neobyčejně silné. Lidem se prý tajil dech, když se jim nad hlavami vznášeli stovky motýlů.
Motýly si zde můžete prohlédnout z těsné blízkosti. Běžně se stává, že usednou přímo na vás. Jestli po tom vysloveně toužíte, oblékněte si výrazně žluté tričko a navoňte se parfémem s květinovou vůní. Tím údajně své šance zvýšíte. V zahradě poletuje asi 400 křehkých krasavců, těm největším byste naměřili rozpjetí křídel až 20 centimetrů. Vydejte se za nimi a užijte si báječný rodinný výlet.
(www.kudyznudy.cz, upraveno)
Úloha č. 16 (max. 4 body)
Zadání: Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou v něm zapsána s pravopisnou chybou, a napište je PRAVOPISNĚ SPRÁVNĚ.
(Slova zapište bezchybně, a to ve stejném tvaru, v němž jsou užita v textu. Podtržené výrazy jsou zapsány správně. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
džungli, šumění, vznášely, rozpětí
Videorozbor úlohy č. 16
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 17
Hledáte zajímavý program na léto? Vydejte se na rybářský tábor u Rohozenského rybníka nedaleko Telče.
Termín: od 17. do 24. srpna 2025
Cena: 6 750 Kč (zahrnuje ubytování v chatkách, pět jídel denně a rybaření včetně rybářského lístku v hodnotě 250 Kč)
Více informací naleznete na stránkách www.rybariprodeti.cz.
Úloha č. 17 (1 bod)
Zadání: Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?
A) Jde o přihlášku na rybářský tábor: za pobyt na tomto táboře zaplatí účastník celkem 6 750 Kč.
B) Jde o nabídku pobytu na rybářském táboře: za tento pobyt zaplatí účastník celkem 6 750 Kč.
C) Jde o přihlášku na rybářský tábor: za pobyt na tomto táboře zaplatí účastník celkem 7 000 Kč (6 750 Kč + 250 Kč za rybářský lístek).
D) Jde o nabídku pobytu na rybářském táboře: za tento pobyt zaplatí účastník celkem 7 000 Kč (6 750 Kč + 250 Kč za rybářský lístek).
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 17
Úloha č. 18 (max. 2 body)
Zadání: Napište smysluplnou spisovnou větu jednoduchou o pěti slovech, která bude obsahovat podstatné jméno UDÁLOST užité v 7. pádě čísla množného.
(Vzniklá věta musí být gramaticky i pravopisně správná a musí obsahovat přísudek.)
Řešení:
např. Nenechal se rozhodit včerejšími událostmi.
Videorozbor úlohy č. 18
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 19–23
(1) Hrad Houska, ležící necelých 60 kilometrů severně od Prahy, patří k vyhledávaným turistickým cílům. V prostorách i okolí tohoto hradu se prý dodnes děje cosi podivného.
Odpradávna se říká, že se na Housce nachází brána do pekel. ***** Možná to není tak nesmyslné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Někteří lidé totiž tvrdí, že název hradu pochází z keltského výrazu gosca (česky brána). Zlem prosáklá puklina by měla být v místech, kde dnes stojí hradní kaple.
(2) O Housce kolují i jiné děsuplné zkazky. Pod hradem se údajně nacházejí tajemné chodby, v nichž jsou kostry „nelidí“ a další hrůzostrašné věci. Traduje se také, že po Housce se v noci prochází postava v černém hábitu. Přítomnost nadpřirozených úkazů na Housce se ale nikdy nepotvrdila.
Podle historiků založil tento hrad český král Přemysl Otakar II., a to v první polovině 13. století. Za dobrou obranyschopnost vděčil hrad především své poloze: kdysi se k němu dalo dostat pouze z jihu. Dobře opevněné sídlo bývalo domovem mnoha šlechtických rodů. Pro širokou veřejnost Houska své brány otevřela teprve v roce 1999.
(3) Kromě klasické prohlídky tohoto hradu, za niž osoby starší 15 let zaplatí 180 Kč a děti do 15 let o 50 Kč méně, zde můžete zažít i něco netradičního. V prostorách, kde byly kdysi zaparkovány panské kočáry, najdete expozici nazvanou Peklem – mechanický model pekla o délce 12 metrů. Jeho konstrukci i všech 94 figurek vyřezaly z lipového dřeva šikovné ruce českých řezbářů. Expozice zahrnuje celkem jedenáct výjevů: například v jedné scéně ďábel rozdmýchává oheň v kotli, z něhož trčí nohy, hned vedle stojí pekelník, který mele hříšné duše. Vstupné do expozice Peklem činí 80 Kč za osobu.
(hradhouska.cz; www.novinky.cz; www.peklem.cz, upraveno)
Úloha č. 19 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
19.1 Podle některých lidí vzniklo z keltského výrazu gosca české slovo brána.
19.2 Hrad Houska byl pro širokou veřejnost zpřístupněn zhruba o 650 let později, než byl postaven.
19.3 V expozici Peklem, obsahující jedenáct výjevů, se nachází celkem 94 figurek vyřezaných z lipového dřeva.
19.4 K hradu Houska, jehož zakladatelem je podle historiků Přemysl Otakar II., byl kdysi možný přístup pouze z jedné světové strany.
Řešení:
19.1 N
19.2 N
19.3 A
19.4 A
Videorozbor úlohy č. 19
Úloha č. 20 (1 bod)
Zadání: Na vynechané místo (*****) ve výchozím textu patří smysluplný a gramaticky správný větný celek. Který z následujících větných celků na toto místo patří?
A) Tento hrad, vybudovaný na skále s prasklinou, z níž podle pověsti vylézali čerti a další nelidské bytosti.
B) Tento hrad, vybudovaný na skále s prasklinou, odkud podle pověsti vylézající čerti a další nelidské bytosti.
C) Hrad byl totiž vybudován na skále, v níž podle pověsti byla prasklina, odkud vylézali čerti a další nelidské bytosti.
D) Hrad byl totiž vybudován na skále, kde podle pověsti byla prasklina, z níž vylézající čerti a další nelidské bytosti.
Řešení:
C
Videorozbor úlohy č. 20
Úloha č. 21 (1 bod)
Popis situace: Marie Šťastná byla na klasické prohlídce hradu Houska se svými dvěma dětmi: osmiletou Evou a šestnáctiletým Otou. Po prohlídce její děti ještě samy navštívily expozici Peklem. Když si paní Šťastná doma zapisovala výdaje, uvědomila si, že •••••.
Zadání: Kterou z následujících možností je nutné doplnit na vynechané místo (•••••) ve výše uvedeném popisu situace, aby sdělení týkající se výdajů bylo pravdivé?
(Úlohu řešte na základě informací obsažených ve výchozím textu.)
A) její vstupenka stála přesně o 50 Kč méně než obě vstupenky pro Evu
B) za vstupenky pro Otu utratila přesně o 50 Kč více než za vstupenky pro Evu
C) za svou vstupenku utratila přesně o 50 Kč méně než za vstupenku na hrad pro Otu
D) každá ze vstupenek pro Otu stála přesně o 50 Kč více než každá ze vstupenek pro Evu
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 21
Úloha č. 22 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících úseků výchozího textu, zda se v něm vyskytují dvě podstatná jména užitá ve stejném pádě (A), nebo ne (N).
(Posuzované úseky jsou ve výchozím textu podtrženy.)
22.1 v prostorách i okolí tohoto hradu
22.2 po Housce se v noci prochází postava
22.3 ležící necelých 60 kilometrů severně od Prahy
22.4 za dobrou obranyschopnost vděčil hrad především své poloze
Řešení:
22.1 A
22.2 A
22.3 A
22.4 N
Videorozbor úlohy č. 22
Úloha č. 23 (max. 2 body)
Zadání: Vypište z druhé části výchozího textu dvě přídavná jména, z nichž každé obsahuje alespoň jednu předponu.
(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
nadpřirozených, opevněné
Videorozbor úlohy č. 23
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 24
Věta č. 1: Farmář a jeho pomocníci večer nahnali osly do ohrady.
Věta č. 2: Při prudkém dešti dostalo naše auto na kluzkém povrchu smyk.
Úloha č. 24 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení o větách z výchozího textu je pravdivé?
A) Obě tyto věty jsou zapsány pravopisně správně.
B) Každá z těchto vět obsahuje pravopisnou chybu.
C) Věta č. 1 je zapsána pravopisně správně, věta č. 2 obsahuje pravopisnou chybu.
D) Věta č. 1 obsahuje pravopisnou chybu, věta č. 2 je zapsána pravopisně správně.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 24
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
Mnoho živočichů je velmi vnímavých. Třeba policejní psi jsou při pátrání po drogách či výbušninách třikrát spolehlivější než jakýkoli rentgen. Jiní psi jsou zase vycvičeni, aby uměli pomoct člověku, který dostal epileptický záchvat. Někteří z takto vycvičených psů ale mají i další dovednost, kterou je nikdo nenaučil: předem vytuší, že záchvat začne.
Na počátku 20. století se všude psalo o zázračném koni Hansovi. Když se ho jeho majitel třeba zeptal „Kolik je sedm a pět?“, Hans dvanáctkrát poklepal kopytem o zem. Výsledek některých úloh označoval podupáním na příslušný znak ve speciální tabulce.
Hansovy schopnosti vzbudily zájem odborníků. Psycholog Oskar Pfungst pomocí řady experimentů nakonec v roce 1907 prokázal, že Hans počítat neumí. Celý případ popsal v knize Chytrý Hans, vydané roku 1911. Zjistil, že kůň se kvůli pamlskům, které dostával za správnou odpověď, naučil rozpoznávat jemné signály, jež tazatelé nevědomky vysílali. Když ale dotyční položili otázku z místa, kam Hans neviděl, jeho odpověď zpravidla správná nebyla.
Hans se tedy do jisté míry podobal psům ***** epileptický záchvat. Rozhodně nebyl géniem: své neuvěřitelné schopnosti nabyl proto, že se dokázal neobvykle silně propojit s člověkem. A to nesporně o nějaké inteligenci svědčí.
(T. Grandinová, C. Johnsonová, Zvířata v překladu; www.dotyk.cz, upraveno)
Úloha č. 25 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
25.1 Poslední experiment s koněm Hansem provedl Oskar Pfungst v roce 1911.
25.2 Kůň Hans v případech, kdy neviděl na tazatele, většinou na zadanou otázku odpověděl chybně.
25.3 Policejní psi dosud vypátrali trojnásobné množství drog a výbušnin, než se kdy podařilo odhalit pomocí rentgenu.
25.4 Správnou odpověď kůň Hans nejprve označil poklepáním kopytem o zem a posléze vždy podupáním na speciální tabulku se znaky.
Řešení:
25.1 N
25.2 A
25.3 N
25.4 N
Videorozbor úlohy č. 25
Úloha č. 26 ( 1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení NENÍ pravdivé?
(Posuzovaná slova jsou ve výchozím textu vyznačena tučně.)
A) Pokud slovo nabyl nahradíme slovem získal, význam daného větného celku zůstane zachován.
B) Pokud slovo neobvykle nahradíme slovem mimořádně, význam daného větného celku zůstane zachován.
C) Pokud slovo nesporně nahradíme slovem určitě, význam daného větného celku zůstane zachován.
D) Pokud slovo svědčí nahradíme slovem prospívá, význam daného větného celku zůstane zachován.
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 26
Úloha č. 27 (1 bod)
Zadání: Který z následujících slovních tvarů patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?
(Po doplnění slovního tvaru musí být příslušný větný celek gramaticky správný.)
A) předvídající
B) předvídajícím
C) předvídajícími
D) předvídajícího
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 27
Úloha č. 28 (max. 4 body)
Zadání: Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
(Žádná možnost z nabídky A–F nesmí být přiřazena víckrát než jednou.)
Vysvětlivky s příkladem: Na malém obrázku vpravo je bonboniéra. V jedné její krajní řadě jsou tři marcipánové bonbony: dva z nich jsou oválné (ten vlevo je ozdobený) a jeden je hranatý bez ozdoby. V druhé krajní řadě bonboniéry jsou dva čokoládové bonbony: ten hranatý je ozdobený, ten oválný je bez ozdoby. V prostřední řadě bonboniéry není žádný bonbon.
A) V celé bonboniéře je sudý počet hranatých bonbonů. V každé z jejích krajních řad je jeden ozdobený čokoládový bonbon. V prostřední řadě bonboniéry není žádný oválný bonbon.
B) V jedné ze tří řad bonboniéry jsou celkem dva čokoládové bonbony. Většinu ze všech bonbonů v bonboniéře tvoří hranaté bonbony. V celé bonboniéře je lichý počet marcipánových bonbonů.
C) V prostřední řadě bonboniéry je alespoň jeden marcipánový bonbon. V celé bonboniéře je lichý počet oválných bonbonů. V každé ze tří řad bonboniéry je alespoň jeden bonbon bez ozdoby.
D) V každé ze tří řad bonboniéry je alespoň jeden hranatý bonbon. V celé bonboniéře je sudý počet bonbonů bez ozdoby. V každé z krajních řad bonboniéry je více marcipánových bonbonů než čokoládových.
E) V celé bonboniéře je sudý počet čokoládových bonbonů. V prostřední řadě je alespoň jeden ozdobený oválný bonbon. Počet bonbonů v jedné krajní řadě bonboniéry je shodný s počtem bonbonů v její druhé krajní řadě.
F) V prostřední řadě bonboniéry je sudý počet bonbonů. Alespoň v jedné krajní řadě bonboniéry je méně hranatých bonbonů než oválných. V celé bonboniéře je počet čokoládových bonbonů shodný s počtem marcipánových bonbonů.
Řešení:
28.1 B
28.2 C
28.3 A
28.4 E
Videorozbor úlohy č. 28
5. Přijímací zkoušky 2025 matematika 2. řádný termín – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
Projděte si jednotlivé úlohy z 2. řádného termínu přijímaček z 5. třídy z matematiky z roku 2025 včetně videorozborů správného řešení.
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 1 (max 4 body)
Zadání:
1.1 Když neznámé číslo vydělím sedmi, pak přičtu číslo 3 a výsledek zdvojnásobím, dostanu číslo 20. Určete neznámé číslo.
Řešení:
1.1 49
Zadání:
1.2 Neznámé číslo zvětšené o jednu jeho polovinu se rovná 198. Určete neznámé číslo.
Řešení:
1.2 132
Zadání:
1.3 Součet dvou neznámých čísel je 109 a jejich rozdíl je 13. Určete obě neznámá čísla.
Řešení:
1.3 48 a 61
Videorozbor úlohy č. 1
Úloha č. 2 (max. 3 body)
Zadání: Doplňte do rámečku takové číslo, aby platila rovnost:
V záznamovém archu uveďte čísla doplněná do rámečků.
2.1

Řešení:
2.1 350
2.2

Řešení:
2.2 800
2.3

Řešení:
2.3 300
Videorozbor úlohy č. 2
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 3
Na šňůrku jsme navlékali korálky. Korálky na šňůrce jsme rozdělili do čtyř skupin. Na počátku šňůrky i za každou skupinou jsme vytvořili uzlík.
První skupina má nejmenší počet korálků. Každá další skupina má 4krát více korálků než skupina před ní. Ve třetí skupině je 32 korálků.
Úloha č. 3 (max. 5 bodů)
Zadání:
3.1 Vypočtěte, kolik korálků je celkem navlečeno na šňůrce.
3.2 Určete, kolikrát více korálků má čtvrtá skupina než druhá skupina.
3.3 Na celé šňůrce se od počátku pravidelně střídají 4 černé a 1 bílý korálek.
Vypočtěte, kolik černých korálků je ve čtvrté skupině.
Řešení:
3.1 170 (korálků)
3.2 16 (krát)
3.3 102 (korálků)
Videorozbor úlohy č. 3
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4
V restauraci byla na celý večer zarezervována čtvrtina všech stolů, což byly 4 stoly pro čtyři hosty a 5 stolů pro dva hosty.
Úloha č. 4 (max. 3 body)
4.1
Zadání:
4.1 Určete celkový počet stolů v restauraci.
4.2 Ze všech stolů v restauraci je polovina stolů pro dva hosty, třetina stolů je pro tři hosty a ostatní stoly jsou pro čtyři hosty. Vypočtěte, kolik míst pro hosty je celkem u všech stolů v restauraci.
Řešení:
4.1 36 (stolů)
4.2 96 (míst)
Videorozbor úlohy č. 4
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 5
Na papír lepíme stejné samolepící čtverečky, které mají stranu délky 1 cm a obsah 1 cm2 . Vytváříme tak různé obdélníky, z nichž každý má obvod 18 cm. Jeden z takových obdélníků je na obrázku. Sousední čtverečky v obdélníku mají vždy jednu stranu společnou.

Úloha č. 5 (max. 4 body)
Zadání:
5.1 Vypočtěte, kolik cm měří nejdelší možná strana takového obdélníku.
5.2 Určete, kolik navzájem různých obsahů mají všechny takové obdélníky.
5.3 Vypočtěte v cm2 , jaký je největší možný obsah takového obdélníku
Řešení:
5.1 8 (cm)
5.2 4
5.3 20 (cm2)
Videorozbor úlohy č. 5
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 6
Karel a Mirka zapsali na tabuli dvě různá dvojciferná čísla.
Karel ve svém čísle zapsal na místě desítek číslici o 3 větší než Mirka, ale na místě jednotek číslici o 2 menší než Mirka.
Úloha č. 6 (max. 4 body)
Zadání:
6.1 Vypočtěte, o kolik se liší Karlovo a Mirčino číslo.
6.2 Zapsaná čísla se liší o třetinu Karlova čísla. Určete, jaké číslo zapsala na tabuli Mirka.
Řešení:
6.1 (o) 28
6.2 56
Videorozbor úlohy č. 6
Úloha č. 7 (max. 6 bodů)
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7.1
V rovině leží bod U a různoběžné přímky p, q.

Zadání:
7.1 Na přímkách p, q leží dvě strany pravoúhlého trojúhelníku ABC.
Třetí strana BC tohoto trojúhelníku prochází bodem U.
Sestrojte vrcholy trojúhelníku ABC, označte je písmeny a trojúhelník narýsujte. Najděte všechna řešení.
V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou (čáry i písmena).
Řešení:
7.1

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7.2
V rovině leží bod K a různoběžné přímky r, s.

Zadání:
7.2 Bod K je vrchol obdélníku KLMN. Strana KL tohoto obdélníku je rovnoběžná s přímkou r.
Na přímce s leží střed S strany KN a vrchol M obdélníku KLMN.
Sestrojte bod S a vrcholy L, M, N obdélníku KLMN, označte je písmeny a obdélník narýsujte.
V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou (čáry i písmena).
Řešení:
7.2

Videorozbor úlohy č. 7
Úloha č. 8 (max. 4 body)
VÝCHOZÍ TEXT A GRAF K ÚLOZE 8
Věra, Pavel a Tomáš šetřili po dobu čtyř měsíců pouze padesátikorunové mince a všechny našetřené mince vkládali do kasičky. Graf udává počet mincí, které děti vložily do kasičky v jednotlivých měsících.

Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (8.1–8.3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).
8.1 Věra vložila do kasičky v lednu tolik korun, kolik našetřila během zbývajících tří měsíců dohromady.
8.2 V únoru vložili do kasičky Pavel s Věrou dohromady třikrát více korun než Tomáš.
8.3 Tomáš vložil v dubnu do kasičky více než jednu devítinu všech peněz, které našetřily za uvedené čtyři měsíce všechny tři děti dohromady.
Řešení:
8.1 N
8.2 N
8.3 N
Videorozbor úlohy č. 8
Úloha č. 9 (2 body)
VÝCHOZÍ TEXT A TABULKA K ÚLOZE 9
Do prázdných bílých polí tabulky patří čísla 27, 50, 62 a ještě jedno neznámé číslo. Každé číslo v šedém poli tabulky je součin čísel v příslušném řádku nebo sloupci.

Zadání: Jaké je neznámé číslo, které patří do tabulky?
A) 13
B) 16
C) 23
D) 26
E) jiné číslo
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 9
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOHÁM 10–11
Záhon má tvar rovnostranného trojúhelníku. Celý záhon je osázen žlutě a fialově kvetoucími rostlinami, a to ve stejných rozestupech. Po jedné rostlině je i v každém vrcholu trojúhelníku.
Ze všech rostlin na záhoně je 39 rostlin rozmístěno po obvodu záhonu.

Žlutě kvetoucí rostliny vytvářejí v záhonu 6 stejných žlutých rovnostranných trojúhelníků. Fialově kvetoucí rostliny tvoří 3 fialové rovnostranné trojúhelníky. Každý fialový trojúhelník má o 1 řadu rostlin více než žlutý trojúhelník. Rozmístění trojúhelníků je na obrázku vpravo.
Úloha č. 10 (2 body)
Zadání: Kolik žlutě kvetoucích rostlin vytváří jeden žlutý trojúhelník?
A) 6 rostlin
B) 9 rostlin
C) 10 rostlin
D) 12 rostlin
E) 15 rostlin
Řešení:
C
Videorozbor úlohy č. 10
Úloha č. 11 (2 body)
Zadání: Kolik fialově kvetoucích rostlin je vysazeno na celém záhonu?
A) 36 rostlin
B) 45 rostlin
C) 48 rostlin
D) 51 rostlin
E) více než 51 rostlin
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 11
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZKY K ÚLOZE 12
Ve stavebnici jsou dva druhy kostek – krychle (K) a hranol (H), který lze složit ze dvou krychlí.

Adam a Marek postavili ze stavebnice dva stejně velké kvádry (viz obrázek). Zatímco Adam použil jen hranoly, Markův kvádr obsahuje jak hranoly, tak krychle.

Úloha č. 12 (2 body)
Zadání: Jaký je největší možný počet hranolů (H) v kvádru, který postavil Marek?
A) 2 hranoly
B) 6 hranolů
C) 7 hranolů
D) 8 hranolů
E) jiný počet hranolů
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 12
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 13
Ve čtvercové síti je zakresleno 7 obrazců, které mají vrcholy v mřížových bodech.

Každý čtvereček čtvercové sítě má stranu délky 1 cm a obsah 1 cm2.
Úloha č. 13 (max. 5 bodů)
Zadání: Přiřaďte ke každé otázce (13.1–13.3) správnou odpověď (A–F)
13.1 Kolik obrazců má obsah 3 cm2 ? _____
13.2 Kolik obrazců je osově souměrných alespoň podle jedné osy souměrnosti? _____
13.3 Kolik světlých obrazců má stejný obvod jako tmavý trojúhelník? _____
A) žádný obrazec
B) 1 obrazec
C) 2 obrazce
D) 3 obrazce
E) 4 obrazce
F) 5 obrazců
Řešení:
13.1 F
13.2 E
13.3 D
Videorozbor úlohy č. 13
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 14
Připojováním čtverečků k velkému bílému čtverci vytváříme obrazce (viz obrázek).
První obrazec má tvar čtverce a vznikl připojením 7 menších tmavých čtverečků.
Postupným připojením dalších 20 čtverečků dvou různých velikostí byl z prvního obrazce vytvořen druhý, který má také tvar čtverce.
Třetí obrazec vznikl z druhého připojením dalších 11 čtverečků a má tvar obdélníku.
První obrazec má obvod 80 cm.

Úloha č. 14 (max. 4 body)
Zadání:
14.1 Vypočtěte v cm obvod druhého obrazce.
14.2 Vypočtěte, o kolik cm se liší délky sousedních stran třetího obrazce.
14.3 Na obrázku vpravo je silně vyznačena uzavřená lomená čára, která kopíruje strany čtverečků ve třetím obrazci.
Určete v cm celkovou délku této lomené čáry.

Řešení:
14.1 120 (cm)
14.2 (o) 2 (cm)
14.3 134 (cm)
Videorozbor úlohy č. 14
6. Přijímací zkoušky 2025 český jazyk 2. řádný termín – řešení jednotlivých úloh (osmiletá gymnázia)
Projděte si jednotlivé úlohy z 2. řádného termínu přijímaček z 5. třídy z českého jazyka z roku 2025 včetně videorozborů správného řešení.
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Výchozí text K ÚLOHÁM 1–3
Nad zelenou louží
vosa bosa krouží
už snad od pátku.
Bříško, krk i záda
prohlíží si ráda
v tomto zrcátku.
Kroutí se a kroutí
v zelenavém proutí,
pyšně zvedá nos.
„Jak mi to dnes sluší!
Já jsem, na mou duši,
nejkrásnější z vos!“
Venku před maštalí
čtyři koně stáli,
bílé hříbátko. Hříbě zasmálo se,
rozběhlo se v rose,
vypilo té vose zrcátko.
Vysvětlivka: maštal – konírna, stáj pro koně
(K. Šiktanc, Vosa parádnice, upraveno)
Úloha č. 1 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?
A) Zelená louže, nad níž létala vosa, se u maštale vytvořila už v pátek.
B) Bílé hříbátko, které běželo v rose, se vose vysmívalo kvůli jejímu vzhledu.
C) Naparující se vosa kroužila nad zelenou louží, která jí posloužila jako zrcátko.
D) Čtyři koně a hříbátko vyšli ven z maštale, aby pozorovali pyšně se chovající vosu.
Řešení:
C
Videorozbor úlohy č. 1
Úloha č. 2 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení o verši podtrženém ve výchozím textu je pravdivé?
A) Tento šestislabičný verš se rýmuje s jiným šestislabičným veršem z téže sloky.
B) Tento sedmislabičný verš se rýmuje s jedním šestislabičným veršem z téže sloky.
C) Tento šestislabičný verš se nerýmuje s žádným šestislabičným veršem z téže sloky.
D) Tento sedmislabičný verš se nerýmuje s žádným šestislabičným veršem z téže sloky.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 2
Úloha č. 3 (1 bod)
Zadání: Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu mezi slovy ZELENÝ – ZELENAVÝ, tučně vyznačenými ve výchozím textu?
(Správná je pouze možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí zelený – zelenavý.)
A) šedý – šedivý
B) bílý – bělostný
C) černý – začerněný
D) modrý – namodralý
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 3
Úloha č. 4 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
4.1 To staré rozvyklané zábradlí se musí co nejrychleji vyměnit.
4.2 Na půdě jsem našel několik malých papírových sáčků s penězi.
4.3 Náš dlouho plánovaný pobyt na chatě narušili nečekané okolnosti.
4.4 Opakované výzvy k vyzvednutí zásilky jsem si všiml až na poslední chvíli.
Řešení:
4.1 N
4.2 A
4.3 N
4.4 A
Videorozbor úlohy č. 4
Úloha č. 5 (max. 3 body)
Zadání: Přiřaďte k jednotlivým souvětím (5.1–5.3) odpovídající tvrzení (A–E).
(Žádná možnost z nabídky A–E nesmí být přiřazena víckrát než jednou.)
5.1 Vypravovala vnučce o svém životě a tradicích, které v dobách jejího mládí zdejší lidé důsledně dodržovali.
5.2 Jestli jsem jejich poněkud zmatený telefonát pochopil správně, tak ani tety, ani jejich děti na to dnešní setkání nepřijdou.
5.3 S příchodem prvních jarních dnů začal bratr pravidelně sledovat, zda si už v naší stodole a stáji udělaly svá hnízda vlaštovky.
A) V každé větě souvětí je podmět vyjádřený.
B) V každé větě souvětí je podmět nevyjádřený.
C) V první větě souvětí je podmět vyjádřený, v druhé větě souvětí je podmět nevyjádřený.
D) V první větě souvětí je podmět nevyjádřený, v druhé větě souvětí je podmět vyjádřený a je několikanásobný.
E) V první větě souvětí je podmět nevyjádřený, v druhé větě souvětí je podmět vyjádřený a není několikanásobný.
Řešení:
5.1 E
5.2 D
5.2 A
Videorozbor úlohy č. 5
Úloha č. 6 (max. 2 body)
Zadání: Ke každé z následujících podúloh (6.1 a 6.2) napište současné (tj. ne zastaralé) spisovné slovo, které odpovídá zadání a zároveň NENÍ vlastním jménem.
(Slova musí být zapsána pravopisně správně.)
6.1 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného dvouslabičné, je příbuzné se slovem TŘPYTIVÝ, skloňuje se podle vzoru ŽENA a neobsahuje předponu.
6.2 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného tříslabičné, je příbuzné se slovem HŘMÍT, skloňuje se podle vzoru stavení a obsahuje předponu.
Řešení:
6.1 třpytka
6.2 zahřmění
Videorozbor úlohy č. 6
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 7–12
TEXT 1
(1) Jednoho zářijového rána byly na dvoře všechny děti z Vratiče – tak se jmenoval náš dětský domov. Byl totiž úklidový den. Vytřepávali jsme polštáře, deky a prostěradla. Náhle přijel listonoš ze vsi a zdálky mával obálkou. Gerd, ředitelka Vratiče, si převzala dopis, a když ho dočetla, zašeptala: „Za dva týdny sem přijedou inspektoři: zkontrolují hygienické podmínky a přepočítají děti.“ Přelétla nás neklidným pohledem, jako by nás počítala. To ale nemusela. Věděli jsme, že ve Vratiči je padesát jedna dětí, tedy přesně o jedno víc, než povoluje úřední nařízení.
(2) Zrovna jsme se chystali odnést lůžkoviny dovnitř, když na PŘÍJEZDOVOU cestu vjelo zrezivělé volvo. Zaparkovalo a dveře auta se otevřely. Nejdřív se vynořila obrovská noha porostlá černými chlupy, poté s hekáním vylezla celá řidička. Byla dva metry VYSOKÁ a břicho měla jako sud. Rozhostilo se hrobové ticho. Před námi totiž stála Gorila! Ostatní děti se rozběhly do domu, já jsem ale dočista zkameněla. Teprve když se mé a Goriliny oči střetly a ona se zasmála, přičemž ODHALILA své ohromné tesáky, jsem vystřelila pryč. Pádila jsem do pokoje. Bylo tu nebývale rušno.
(3) Aron na mě šibalsky mrknul: „Jonno, viděla jsi to obrovský břicho? Je úplně jasný, proč sem přijela. Adoptovat dítě je levnější než si kupovat maso v obchodě.“ „Ty jsi ale hloupej. Přestaň si vymýšlet,“ odsekla jsem mu. Chvilku jsme se popichovali, když vtom do pokoje vstoupily Gorila a Gerd. „Nástup!“ rozkázala šéfka Vratiče. Postavili jsme se do řady a Gorila si nás začala prohlížet. U mě se zastavila. „To je Jonna – naprosto beznadějný případ,“ posteskla si Gerd. Gorila ale nečekaně prohlásila: „Já si tu holku vemu.“ Rozbušilo se mi srdce a bylo mi na zvracení. Gerd ještě vzala Gorilu do kanceláře VYPLNIT nějaké údaje do formulářů o adopci a zanedlouho už volvo opouštělo Vratič. Já jsem seděla na sedadle spolujezdce.
(F. Nilsson, Gorila a já, upraveno)
TEXT 2
Slovní tvar typu A: napíšeme-li v daném tvaru podstatného jména nad jednu souhlásku háček, získáme spisovný tvar slovesa (např. vázu → vážu).
Slovní tvar typu B: napíšeme-li v daném tvaru podstatného jména nad jednu souhlásku háček, získáme spisovný tvar jiného podstatného jména (např. bankou → baňkou).
Úloha č. 7 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
7.1 Ze zrezivělého auta vystoupily dvě osoby – hekající řidička a Gorila.
7.2 Aron jako první zjistil, že Gorila pojídá místo masa z obchodu adoptované děti.
7.3 Když Jonna poprvé navázala oční kontakt s Gorilou, zděsila se natolik, že se chvilku nemohla ani pohnout.
7.4 Jakmile Jonna odjela s Gorilou, byl počet dětí nacházejících se ve Vratiči v souladu s úředním nařízením.
Řešení:
7.1 N
7.2 N
7.3 N
7.4 A
Videorozbor úlohy č. 7
Úloha č. 8 (max. 2 body)
Zadání: Vypište z druhé části TEXTU 1 dva dvouslabičné tvary zájmen.
(Slovo přičemž neposuzujte, není správným řešením. Zájmena zapište ve stejném tvaru, v němž jsou užita v TEXTU 1. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
námi
ona
Videorozbor úlohy č. 8
Úloha č. 9 (1 bod)
Zadání: Která z následujících možností vystihuje TEXT 1?
A) Jde o prózu, v níž celkem čtyři postavy promlouvají v přímé řeči.
B) Jde o prózu, v níž celkem pět postav promlouvá v přímé řeči.
C) Jde o poezii, v níž celkem čtyři postavy promlouvají v přímé řeči.
D) Jde o poezii, v níž celkem pět postav promlouvá v přímé řeči.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 9
Úloha č. 10 (1 bod)
Zadání: Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se NEVYSKYTUJE žádné slovo užité v nespisovném tvaru?
(Posuzované úseky jsou v TEXTU 1 podtrženy.)
A) je úplně jasný
B) proč sem přijela
C) ty jsi ale hloupej
D) já si tu holku vemu
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 10
Úloha č. 11 (1 bod)
Zadání: Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež jsou v kontextu TEXTU 1 antonymy?
(První slovo z každé dvojice pochází z TEXTU 1 a je v něm zapsáno velkými písmeny.)
Příklady: • Má ostrou tužku. → Slova ostrý a tupý jsou v tomto kontextu antonymy, tzn. slovo tupý by v této větě mělo opačný význam, než v ní má slovo ostrý.
• Omáčka je moc ostrá. → Slova ostrý a tupý nejsou v tomto kontextu antonymy.
A) příjezdovou – nesjízdnou
B) vysoká – nemalá
C) odhalila – skryla
D) vyplnit – vyprázdnit
Řešení:
C
Videorozbor úlohy č. 11
Úloha č. 12 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení o slovních tvarech tučně vyznačených v TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.)
A) Jak vsi, tak sud jsou slovní tvary typu A.
B) Jak vsi, tak sud jsou slovní tvary typu B.
C) Vsi je slovní tvar typu A, sud je slovní tvar typu B.
D) Vsi je slovní tvar typu B, sud je slovní tvar typu A.
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 12
Úloha č. 13 (1 bod)
Zadání: Která z následujících vět NENÍ zapsána pravopisně správně?
A) Nový příbytek si vkusně ozdobila různými dekoracemi.
B) S příliš objemnými zavazadly je na výstavu vstup zakázán.
C) Svíčková s hovězým masem a brusinkami mi opravdu chutná.
D) Díky kontaktním čočkám už nemusíš nosit ty brýle se silnými skly.
Řešení:
C
Videorozbor úlohy č. 13
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 14
TEXT 1
6. Strážný dovolil vězňům. 11. Růže už kvetou. 7. Loď vplula do přístavu. 12. Naplánoval pro žáky. 8. Pomstil svého otce. 13. Prospí celý den. 9. Osolil brambory. 14. Nakreslil kočku. 10. Šnek leze pomalu. 15. Naštval kamaráda.
1. Dlouho klamal veřejnost.
2. Pokrčil rameny.
3. Daroval své dceři.
4. Dům dlouho chátrá.
5. Brzy pocítil strach.
6. Strážný dovolil vězňům.
7. Loď vplula do přístavu.
8. Pomstil svého otce.
9. Osolil brambory.
10. Šnek leze pomalu.
11. Růže už kvetou.
12. Naplánoval pro žáky.
13. Prospí celý den.
14. Nakreslil kočku.
15. Naštval kamaráda.
TEXT 2
Většina sloves vyžaduje doplnění alespoň jedním ohebným slovem, které v dané větě není podmětem. Bez toho by totiž sdělení nebylo smysluplné. Například sloveso potkat vyžaduje doplnění ohebným slovem ve 4. pádě, sloveso nabádat vyžaduje doplnění dvěma ohebnými slovy (ve 3. a 4. pádě).
Věta typu A (např. Včera potkal v kině. / Často nabádala.) není smysluplná, a proto vyžaduje nějaké doplnění.
Věta typu B (např. Včera ho potkal v kině. / Často nabádala děti k opatrnosti.) je smysluplná, a proto doplnění dalším slovem nutně nevyžaduje.
Úloha č. 14 (max. 3 body)
Zadání: Najděte v TEXTU 1 tři věty typu A a napište jejich ČÍSLA. Čísla od sebe zřetelně oddělte čárkou.
(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného čísla, tak zapsání jakéhokoli čísla, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
3, 6, 12
Videorozbor úlohy č. 14
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 15
Milé žákyně, milí žáci,
připravili jsme pro vás dotazník, jehož prostřednictvím můžete anonymně sdělit svůj názor na to, co se vám v naší základní škole líbí a co ne. Vaše podněty jsou pro nás důležité. Naším přáním totiž je, ať se zde všichni cítíme co nejlépe.
Za vyplnění vám děkuje celý pedagogický sbor!
Úloha č. 15 (1 bod)
Zadání: Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?
A) Jde o dotazník zjišťující názory jak žáků jedné základní školy, tak jejich učitelů.
B) Jde o dotazník zjišťující názory žáků jedné základní školy, nikoli však názory jejich učitelů.
C) Jde o úvodní text k dotazníku zjišťujícímu názory jak žáků jedné základní školy, tak jejich učitelů.
D) Jde o úvodní text k dotazníku zjišťujícímu názory žáků jedné základní školy, nikoli však názory jejich učitelů.
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 15
Úloha č. 16 (max. 2 body)
Zadání: Napište smysluplnou spisovnou větu jednoduchou o pěti slovech, která bude obsahovat sloveso PRACOVAT užité v 1. osobě čísla jednotného způsobu podmiňovacího.
(Vzniklá věta musí být gramaticky i pravopisně správná.)
Řešení:
např. Pracovala bych klidně celé hodiny.
Videorozbor úlohy č. 16
Úloha č. 17 (3 body)
Zadání: Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly.
A) Začala po Mlze házet vším, co jí přišlo pod ruku: kamením, kusy dřeva i kořeny, jež vyrvala ze země. Chtěla tím klisnu donutit, aby se uchýlila k pláži.
B) Kvůli neustávajícímu dešti se totiž z rokle stalo jezero. V něm, přímo pod Almou, plavala klisna Mlha. Zoufale se snažila dostat z vody.
C) Hlavní však bylo, že Mlha konečně zamířila správným směrem. Za okamžik už klisna byla v bezpečí. Pofrkávala a pozorovala tu divoženku, která ji zachránila.
D) Zároveň křičela nejhorší slova ve všech jazycích, které ji otec s matkou naučili, a poskakovala. Těžko říct, co zapůsobilo nejvíc – zda kameny, křik, či křepčení.
E) Alma stála nad Trnitou roklí. Tahle úzká průrva mezi dvěma skalními stěnami byla obvykle vystlaná trním. Dnes ale místo trní spatřila velikou vodní plochu.
F) Kopyty narážela do skalních stěn a bylo slyšet její chrčivý dech. Náhle si Alma všimla, že část skalní stěny se vydrolila a vytvořila strmou pláž. Bylo to jediné místo, kudy Mlha mohla uniknout. Kdyby Alma uměla plavat, skočila by do vody a vyvedla ji odtud. Jenže neuměla. Zvolila tedy jiný způsob.
(T. de Fombelle, Alma, upraveno)
První část: _____
Druhá část: _____
Třetí část: _____
Čtvrtá část: _____
Pátá část: _____
Šestá část: _____
Řešení:
První část: E
Druhá část: B
Třetí část: F
Čtvrtá část: A
Pátá část: D
Šestá část: C
Videorozbor úlohy č. 17
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18
Barbora a Kateřina se už několik měsíců s nadšením věnují společné zálibě. Ve volných chvílích hledají pomocí navigace schránky s malým překvapením, které se nazývají kešky a jsou většinou umístěnné v zajímavých lokalitách. Vyskytují se například v sousedstvý významných pamětihodností, na břehu mnělkých potoků i na lesních mýtinách. Kešky obsahují notýsek, do něhož nálezce zapíše své jméno. Bývá zvykem dát dovnitř nějaké předměty na výměnu.
Nedávno se dívky rozhodly, že jednu takovou kešku také vyrobí. Nejprve musely vyřešit, jaká maličkost bude v jejich krabičce na svého objevitele čekat. Vzpomněly si, jak při jedné ze svých výprav našly zvířecí figurky. Bez dlouhého přemýšlení proto vybraly miniaturu medvídka mívala. Daleko obtížnější ovšem bylo zvolit úkryt, který běžní turisté minou bez povšimnutí. Nakonec svou kešku schovaly do dutého pařezu v blízkosti řeky a dutinu zamaskovaly kůrou.
Úloha č. 18 (max. 4 body)
Zadání: Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou v něm zapsána s pravopisnou chybou, a napište je PRAVOPISNĚ SPRÁVNĚ.
(Slova zapište bezchybně, a to ve stejném tvaru, v němž jsou užita v textu. Podtržená slova jsou zapsána správně. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
umístěné, sousedství, mělkých, mývala
Videorozbor úlohy č. 18
VÝCHOZÍ K ÚLOHÁM 19–23
(1) Nad mořem se shromáždí hejno ptáků. Vzápětí se všichni řítí dolů a s hlasitým šplouchnutím rozrazí hladinu. Za chvilku se vynoří, v zobáku ale žádnou rybu nenesou. Francouzští rybáři, kteří byli svědky podobné scény, kdysi tomuto ptákovi dali jméno Fou de Bassan (blázen z Bassanu). Usoudili totiž, že je extrémně nešikovný, protože se z lovu vždy vrací s prázdnou. Opak je ale pravdou – terej bílý (tak zní jeho pravé jméno) je zdatný lovec, jenž potravu polyká pod vodou.
Terej bílý je největší mořský pták Evropy. Dospělý jedinec má dlouhá křídla (jejich rozpětí může být i 190 cm) a jeho hmotnost se většinou pohybuje mezi 2,8 a 3,2 kg. *****
(2) Je-li pro tereje bílého něco příznačné, pak je to jeho způsob obstarávání potravy, jemuž se říká střemhlavé potápění. Při lovu mu pomáhá ostrý zrak. Jakmile ve vodě spatří kořist, vrhne se klidně i z výšky 30 metrů dolů a hladinu moře protne neuvěřitelnou rychlostí. Prudký náraz jeho těla na hladinu způsobí, že menší ryby v okolí jsou omráčeny, či dokonce usmrceny. Možná vás zajímá, jak takový kaskadérský kousek může terej vůbec přežít. Snadno – díky pevnému zobáku a tvrdé lebce. Vy ale podobné věci nezkoušejte. Člověk by totiž skok do vody z třicetimetrové výšky patrně nepřežil.
(3) Terejové bílí jsou velmi společenští: hnízdí v početných koloniích na skalních útesech. Na začátku minulého století panovala obava, že tito ptáci pravděpodobně skončí na seznamu ohrožených živočišných druhů. V roce 1913 totiž na světě žilo jen 100 000 jedinců, a to v méně než dvaceti koloniích. O necelých 60 let později už ale celková populace terejů bílých vzrostla (dokonce dvojnásobně) a tento trend zatím trvá. V současné době se největší kolonie terejů bílých nachází na kanadském ostrově Bonaventura: v roce 2021 zde sídlilo více než 60 000 párů.
(www.national-geographic.cz; www.stoplusjednicka.cz, upraveno)
Úloha č. 19 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
19.1 Minimální hmotnost dospělého tereje bílého činí 2,8 kilogramu.
19.2 V roce 1973 bylo na světě dvakrát více kolonií terejů bílých než v roce 1913.
19.3 Je pravděpodobné, že člověk by následkem skoku do vody z výšky 30 metrů zemřel.
19.4 Přezdívku Fou de Bassan získal terej bílý po nešikovném francouzském rybáři, jehož lov byl vždy neúspěšný.
Řešení:
19.1 N
19.2 N
19.3 A
19.4 N
Videorozbor úlohy č. 19
Úloha č. 20 (1 bod)
Zadání: Na vynechané místo (*****) ve výchozím textu patří smysluplný a gramaticky správný větný celek. Který z následujících větných celků na toto místo patří?
A) Přestože je excelentní letec, skvěle využívající vzdušných proudů, zdržuje se spíše u pobřeží.
B) Tento excelentní letec, jehož skvělé využívání vzdušných proudů, se zdržuje spíše u pobřeží.
C) Přestože je excelentní letec, skvěle využívajících vzdušných proudů, zdržuje se spíše u pobřeží.
D) Tento excelentní letec, s jehož skvělým využíváním vzdušných proudů, se zdržuje spíše u pobřeží.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 20
Úloha č. 21 (1 bod)
Zadání: Klíčová slova jsou slova nebo slovní spojení vystihující obsah sdělení. Ve které z následujících možností jsou uvedena čtyři klíčová slova vystihující obsah sdělení druhé části výchozího textu?
(Posuzovaná slova a slovní spojení jsou ve výchozím textu vyznačena tučně.)
A) terej bílý, moře, okolí, podobné věci
B) terej bílý, potrava, zajímat, podobné věci
C) terej bílý, střemhlavé potápění, okolí, zajímat
D) terej bílý, potrava, střemhlavé potápění, moře
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 21
Úloha č. 22 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících úseků výchozího textu, zda se v něm vyskytuje podstatné jméno užité ve 4. pádě (A), nebo ne (N).
(Posuzované úseky jsou ve výchozím textu podtrženy.)
22.1 jakmile ve vodě spatří kořist
22.2 kteří byli svědky podobné scény
22.3 dospělý jedinec má dlouhá křídla
22.4 v zobáku ale žádnou rybu nenesou
Řešení:
22.1 A
22.2 N
22.3 A
22.4 A
Videorozbor úlohy č. 22
Úloha č. 23 (max. 3 body)
Zadání: Vypište ze třetí části výchozího textu tři slovesa, z nichž každé obsahuje předponu.
(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
skončí, vzrostla, nachází
Videorozbor úlohy č. 23
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 24
Věta č. 1: Kvůli těm tvým výmyslům je teď z Petra pěkný strašpytel.
Věta č. 2: Cesty se vinuly měkkým mechem mezi vysokými stromy.
Úloha č. 24 (1 bod)
Zadání: Které z následujících tvrzení o větách z výchozího textu je pravdivé?
A) Obě tyto věty jsou zapsány pravopisně správně.
B) Každá z těchto vět obsahuje pravopisnou chybu.
C) Věta č. 1 je zapsána pravopisně správně, věta č. 2 obsahuje pravopisnou chybu.
D) Věta č. 1 obsahuje pravopisnou chybu, věta č. 2 je zapsána pravopisně správně.
Řešení:
A
Videorozbor úlohy č. 24
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
Když se ponoříme do čtení příběhů, zpravidla nás příliš nezajímá, co náš hrdina snídá nebo svačí. Některé pochutiny z imaginárních světů však naši pozornost přitahují.
Fanoušci proslulá díla Pán prstenů si jistě hned vzpomenou na elfí chléb zvaný lembas – tenké, světle hnědé oplatky z mouky. Než se elfové vydali na výpravu, balili tento pokrm do listů bájného stromu, aby vydržel co nejdéle čerstvý. Malý kousek lembasu zasytil i největšího jedlíka a dodal mu sílu na další dlouhé putování. Tajemství receptu na výrobu těchto výživných a zároveň chutných oplatek elfové přísně střežili.
V knize Karlík a továrna na čokoládu se setkáme s mnoha neobvyklými laskominami. Třeba věčné zavřihubky jsou bonbony, které se nikdy nezmenší, když je cumláte, a zhruba jednou týdně mění nejen příchuť, ale i barvu.
Zapomenout nelze ani na Bertíkovy fazolky ze série o Harrym Potterovi. Vystihuje je slogan „riziko s každým soustem“: v sáčku se totiž skrývají ***** lahodné kousky, tak i ty vysloveně odpuzující. Některé chutnají třeba ***** ušní maz či zkažené vejce. Bertíkovy fazolky se dostaly i do obchodů v reálném světě. Malý balíček těchto cukrovinek pořídíte do 100 Kč. Počítejte ale s tím, že při mlsání můžete narazit i na příchuť žížaly nebo mýdla.
(Nový prostor č. 617, upraveno)
Úloha č. 25 (max. 2 body)
Zadání: Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
25.1 Kromě lembasu elfové vyráběli také výživné, dobře chutnající oplatky, jejichž recept velmi tajili.
25.2 Lembas se musel ihned po upečení zabalit do listů bájného stromu, protože jinak by se rychle zkazil.
25.3 Bonbony zvané věčné zavřihubky přibližně po sedmi dnech změní příchuť a po dalších sedmi dnech změní i barvu.
25.4 Každý balíček Bertíkových fazolek, který lze koupit za méně než 100 korun, obsahuje alespoň jednu cukrovinku s příchutí žížaly
Řešení:
25.1 N
25.2 N
25.3 N
25.4 N
Videorozbor úlohy č. 25
Úloha č. 26 (1 bod)
Zadání: Lze na některé ze dvou vynechaných míst (*****) ve výchozím textu doplnit slovo JAKO tak, aby příslušný větný celek byl smysluplný a gramaticky správný?
A) Slovo jako lze doplnit na každé z těchto míst.
B) Slovo jako nelze doplnit na žádné z těchto míst.
C) Slovo jako lze doplnit pouze na první vynechané místo.
D) Slovo jako lze doplnit pouze na druhé vynechané místo.
Řešení:
D
Videorozbor úlohy č. 26
Úloha č. 27 (1 bod)
Zadání: Které z následujících slov se ve výchozím textu vyskytuje v chybně užitém tvaru?
(Posuzovaná slova jsou ve výchozím textu vyznačena tučně. Příklad: Podtržené slovo ve větě Otevřeno máme do čtyři hodin je v chybně užitém tvaru.)
A) naši
B) proslulá
C) mnoha
D) odpuzující
Řešení:
B
Videorozbor úlohy č. 27
Úloha č. 28 (max. 4 body)
Zadání: Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
(Žádná možnost z nabídky A–F nesmí být přiřazena víckrát než jednou.)
Vysvětlivky s příkladem: Na malém obrázku vpravo je křižovatka s jednou hlavní silnicí (je označena dopravními značkami a je na ní přerušovaná čára) a s jednou vedlejší silnicí (není nijak označena). Na hlavní silnici jsou celkem tři vozidla: dvě tmavá jednostopá (motorky) a jedno tmavé dvoustopé (autobus). Na vedlejší silnici jsou celkem tři vozidla, všechna jsou dvoustopá (tmavé auto, bílé auto a bílý autobus). Motorky na posuzovaných obrázcích jsou vždy tmavé.
A) Na vedlejší silnici je více dvoustopých vozidel než jednostopých. Na hlavní silnici je alespoň jedno bílé vozidlo. Na obrázku je lichý počet autobusů.
B) Více než polovinu všech dvoustopých vozidel na obrázku tvoří auta. Na hlavní silnici je lichý počet tmavých vozidel. Na vedlejší silnici je jeden autobus.
C) Celkový počet vozidel na obrázku je lichý. Ze všech bílých vozidel na obrázku je pouze jedno na vedlejší silnici. Na hlavní silnici jsou celkem dvě dvoustopá vozidla.
D) Na vedlejší silnici je lichý počet vozidel. Počet jednostopých vozidel na hlavní silnici je shodný s počtem jednostopých vozidel na vedlejší silnici. Na obrázku jsou celkem dvě bílá auta.
E) Na obrázku je sudý počet tmavých vozidel. Počet dvoustopých vozidel na hlavní silnici je shodný s počtem dvoustopých vozidel na vedlejší silnici. Na hlavní silnici je více aut než autobusů.
F) Na obrázku je sudý počet jednostopých vozidel. Na hlavní silnici je více aut než na vedlejší silnici. Počet tmavých vozidel na vedlejší silnici je shodný s počtem tmavých vozidel na hlavní silnici.
Řešení:
28.1 D
28.2 C
28.3 F
28.4 B
Videorozbor úlohy č. 28
7. Přijímací zkoušky formátu Cermat nanečisto
Z 5. třídy na gympl? To dáš!
✅ Ucelený přípravný kurz na gymnázia z 5. třídy.
✅ Kombinace přijímaček nanečisto, komplexní výuky a návykové procvičovací aplikace.
✅ Podpora pro celou rodinu po celý školní rok.
Příprava na přijímačky, která páťáky dostane!
Více o přípravě na přijímačky z 5. třídy Koupit Přijímačky nanečisto
To dáš! Přijímačky nanečisto
