Cermat přijímačky nanečisto 2025
Výsledky státních Cermat přijímaček nanečisto 2025 (2024/25)
Zadání a řešení Cermat přijímačky nanečisto z 9. třídy!
Ve školním roce 2024/25 si mohli žáci základních škol poprvé vyzkoušet státní Cermat přijímačky nanečisto. Do projektu Cermat přijímačky nanečisto se mohly ZŠ dobrovolně zapojit. Žáci tak měli v lednu 2025 možnost vyzkoušet si jednotné testy z českého jazyka a literatury a z matematiky ještě před termíny jednotných přijímací zkoušek. Seznámili se s formou testů a organizací jednotných přijímacích zkoušek.
⭐️ Máme pro vás zadání a správné řešení Cermat přijímaček nanečisto 2025! Ke stažení níže máte testová zadání z M i ČJ, záznamové archy i správná řešení úloh. 📝
To dáš! Přijímačky nanečisto – co máme pro naše deváťáky navíc?
✅ videorozbory testů Cermat přijímaček nanečisto s detailním vysvětlením postupů řešení
✅ procvičování úloh Cermat přijímaček nanečisto v aplikaci To natrénuješ!
1. Přijímačky nanečisto Cermat 2025 – zadání
Níže si můžete stáhnout zadání Cermat přijímaček nanečisto z ledna 2025 (zdroj: Cermat, 2025). Cermat přijímací zkouška nanečisto z českého jazyka 2025 měla celkem 30 otázek, bylo z ní možné získat až 50 bodů a žáci měli na vyřešení čas 60 minut.
Cermat přijímací zkouška nanečisto z matematiky obsahovala 16 otázek, bylo z ní možné získat až 50 bodů a žáci měli na vyřešení 70 minut.
Přijímačky nanečisto Cermat 2025 český jazyk – zadání a záznamový arch
Cermat přijímačky nanečisto český jazyk (2024/25) zadání
Přijímačky nanečisto Cermat 2025 matematika – zadání a záznamový arch
Cermat přijímačky nanečisto matematika (2024/25) zadání
2. Přijímačky nanečisto Cermat 2025 – řešení
Přinášíme vám správné výsledky a řešení pro Cermat přijímačky nanečisto 2025 z českého jazyka a z matematiky. Jedná se o klíč správných řešení pro oba předměty ve formátu PDF. (zdroj: Cermat, 2025)
Přijímačky nanečisto Cermat 2025 český jazyk – řešení
Přijímačky nanečisto Cermat 2025 matematika – řešení
To dáš! Přijímačky nanečisto – co máme pro naše deváťáky navíc?
✅ videorozbory testů Cermat přijímaček nanečisto
✅ procvičování úloh Cermat přijímaček nanečisto v aplikaci To natrénuješ!
V úlohách 1, 2, 4.1, 4.2, 6, 7, 8 a 16 přepište do záznamového archu pouze výsledky.
Úloha č. 1 (1 bod)
Zadání:
Vypočtěte, o kolik cm2 je plocha o obsahu 0,2 m2 větší než plocha o obsahu 20 cm2.
Řešení:
o 1980 cm2
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 2 (max. 2 body)
Zadání:
Vypočtěte:
Řešení:
2.1 = 0,36 (1 b.)
2,2 = 2 (1 b.)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Doporučení: Úlohy 3, 4.3 a 5 řešte přímo v záznamovém archu.
Úloha č. 3 (max. 4 body)
Zadání:
Vypočítejte a výsledek zapište zlomkem v základním tvaru.
V záznamovém archu uveďte v obou částech úlohy celý postup řešení.
Řešení:
3.1 = 7/20 a správný postup řešení (2 b.)
3.2 = 5/4 a správný postup řešení (2 b.)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 4 (max. 4 body)
Zadání:
V záznamovém archu uveďte pouze v úloze 4.3 celý postup řešení.
Řešení:
4.1 = 4y2 (na druhou) (1 b.)
4.2 = n2 + 9 (n na druhou) (1 b.)
4.3 = (3a – 11) . (3a – 11) a správný postup řešení (2 b.)
Součin může být zapsán ve tvaru druhé mocniny: (3𝑎 − 11)2 (na druhou)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 5 (max. 4 body)
Zadání:
5.1 Řešte rovnici
5.2 Řešte soustavu rovnic
V záznamovém archu uveďte v obou částech úlohy celý postup řešení (zkoušku nezapisujte).
Řešení:
5.1 y = 0 a správný postup řešení (2 b.)
5.2 x= -1/6, y = 2 a správný postup řešení (2 b.)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 6 (max. 3 body)
Zadání:
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 6
Zahradník sázel na záhon sazenice. Sazenic salátů zasadil o 4 více než sazenic okurek.
Na záhoně čtvrtinu sazenic salátů zlikvidovali slimáci a šestina sazenic okurek uschla.
Všechny ostatní sazenice se ujaly. Na záhoně se tak ujal stejný počet sazenic salátů a okurek.
(CZVV)
6 Určete,
6.1 kolik sazenic salátů zahradník zasadil,
6.2 kolik sazenic okurek se ujalo.
Řešení:
6.1 40 sazenic salátů
6.2 30 sazenic okurek
2 podúlohy 3 b.
1 podúloha 2 b.
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 7 (max. 4 body)
Zadání:
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 7
Stejné výrobky jsou po 12 kusech baleny do stejných krabic.
Na váhu se položily tři krabice, z nichž dvě byly plné, ale ve třetí krabici 5 výrobků chybělo.
Tyto tři krabice i s výrobky vážily dohromady 2 kg.
Když se z váhy odebraly obě plné krabice, displej váhy ukazoval 480 g.
(CZVV)
7 Vypočtěte, jaká je hmotnost v gramech
7.1 jedné plné krabice,
7.2 jednoho výrobku,
7.3 jedné prázdné krabice.
Řešení:
7.1 760 g (2 b.)
7.2 56 g (1 b.)
7.3 88 g (1 b.)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 8 (max. 3 body)
Zadání:
8 Vypočtěte
8.1 v cm obvod ornamentu (zakresleného vpravo),
8.2 v cm2 celkový obsah bílých ploch ornamentu (zakresleného vpravo).
Řešení:
8.1 84 cm (2 b.)
8.2 432 cm2 (1 b.)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Doporučení pro úlohy 9 a 10: Rýsujte přímo do záznamového archu.
Úloha č. 9 (max. 2 body)
Zadání:
9 Bod A′ je vrchol trojúhelníku A′B′C′, který je obrazem trojúhelníku ABC
ve středové souměrnosti se středem S.
9.1 Sestrojte a označte písmenem střed souměrnosti S.
9.2 Sestrojte vrcholy B′ a C′ trojúhelníku A′B′C′, označte je písmeny a trojúhelník narýsujte.
V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (čáry i písmena).
Řešení:
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 10 (max. 3 body)
Zadání:
10 Body A, C jsou vrcholy pravoúhlého lichoběžníku ABCD se základnami AB, CD a pravým úhlem při vrcholu D.
Bod P je průsečík úhlopříček tohoto lichoběžníku.
Vrchol D leží na přímce PX.
Sestrojte vrcholy B, D pravoúhlého lichoběžníku ABCD, označte je písmeny a lichoběžník narýsujte.
Najděte všechna řešení.
V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (čáry i písmena).
Řešení:
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 11 (max. 4 body)
Zadání:
11 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (11.1–11.3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).
Úhly neměřte, náčrtek není přesný.
11.1 𝛼 = 72° ANO/NE
11.2 𝛽 < 36° ANO/NE
11.3 𝛾 = 𝛼 ANO/NE
Řešení:
11.1 ANO
11.2 NE
11.3 ANO
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 12 (2 body)
Zadání:
12 Kolik korun bude stát celá kytice?
A) 1 090 korun
B) 1 252 korun
C) 1 280 korun
D) 1 300 korun
E) jinou částku
Řešení:
12 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 13 (2 body)
Zadání:
13 Jaký je nejmenší počet rovných čar, které rozdělí čtvrtku na 40 částí?
A) 11
B) 12
C) 13
D) 14
E) větší než 14
Řešení:
13 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 14 (2 body)
Zadání:
14 Jaký je objem domečku?
A) 42 cm3
B) 48 cm3
C) 56 cm3
D) 64 cm3
E) jiný objem
Řešení:
14 B
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 15 (max. 6 bodů)
Zadání:
15 Přiřaďte ke každé úloze (15.1–15.3) odpovídající výsledek (A–F).
15.1 Tři pětiny objemu nádoby jsou zaplněny vodou. Celou nádobu zaplníme po dolití dalších 14 litrů vody. (Nádoba nepřeteče.)
Jaký je objem nádoby?
_____
15.2 Voda v nádobě vyplňuje 55 % jejího objemu. Když z nádoby odebereme 12 litrů vody, bude zaplněna přesně čtvrtina objemu nádoby.
Jaký je objem nádoby?
_____
15.3 V každé ze tří stejných nádob je nalito jiné množství vody. V první nádobě vyplňuje voda 30 % jejího objemu a ve druhé nádobě 40 % objemu. Ve třetí nádobě je 19 litrů vody. Kdybychom vodu ze všech nádob rozdělili rovnoměrně, voda by v každé nádobě vyplnila dvě pětiny jejího objemu.
Jaký je objem jedné nádoby?
_____
A) 30 litrů
B) 33 litrů
C) 35 litrů
D) 38 litrů
E) 40 litrů
F) jiný objem
Řešení:
15.1 C
15.2 E
15.3 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 16 (max. 4 body)
Zadání:
16
16.1 V jedné dvojici obdélníků má nižší obdélník 21 řad.
V této dvojici určete počet sloupců ve vyšším obdélníku.
16.2 V jiné dvojici obdélníků má vyšší obdélník 110 sloupců.
V této dvojici určete počet řad v nižším obdélníku.
Řešení:
16.1 420
16.2 11
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 1–3
Text 1
Rozkřiklo se dneska ráno v Dolní Lhotě,
že po poli chodil divný pán,
viděli ho malí kluci dírou v plotě,
nad hlavou měl kruh a v ruce džbán.
Psi štěkali, koně ržáli, krávy se bály,
nad obilím tetelil se vzduch,
staré babky ve fěrtochu povídaly,
že do Dolní Lhoty přišel Bůh.
Seběhli se všichni lidé zblízka, zdáli,
na kapličce rozklinkal se zvon,
hádali se u rybníka jako malí,
jestli je to, nebo není on.
Říkali si ťululum a janku hloupý
a do toho všeho štěkal pes,
ještě štěstí, že pak začly padat kroupy,
jinak se tam hádají i dnes.
V poli žita ráno svítá, večer se stmívá
a je jedno, kdo to vlastně byl,
auto jede, řeč se vede, píseň se zpívá
a mně ještě jeden refrén zbyl.
Kdo máš oči ke koukání, tak se dívej,
kdo máš uši k slyšení, tak slyš,
kdo mi věříš, tak se ke mně přidej a zpívej,
kdo nevěříš, mlč jako myš.
Od té doby povídá se ve všech Lhotách,
že přes pole žita přešel Bůh,
že si odnes klasy žita na svých botách,
proto každý večer voní vzduch.
(J. Nohavica, Dolní Lhota, upraveno)
Vysvětlivka: fěrtoch – zástěra
Text 2
Epanastrofa je opakování stejného slova / stejného slovního spojení na konci jednoho a na začátku bezprostředně následujícího verše.
Syntaktický paralelismus vzniká opakováním stejných či podobných větných konstrukcí ve verších po sobě následujících, např.:
Hvězda svítí, dokud neuchřadne,
sopka pálí, dokud nevychladne.
Úloha č. 1 (1 bod)
Zadání:
1 Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?
A) Staré ženy o tom, že Dolní Lhotu navštívil Bůh, hovořily při dojení krav.
B) Hádka obyvatel Dolní Lhoty se od kapličky posléze přesunula k rybníku.
C) Malí chlapci z Dolní Lhoty popsali lidem ze vsi svatozář Boha i jeho oblečení.
D) Nejen v Dolní Lhotě se povídá o tom, co zapříčinilo vůni večerního vzduchu.
Řešení:
1 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 2 (1 bod)
Zadání:
2 Které z následujících tvrzení o dvou verších podtržených v TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.)
A) V těchto verších se vyskytuje jak epanastrofa, tak syntaktický paralelismus.
B) V těchto verších se nevyskytuje ani epanastrofa, ani syntaktický paralelismus.
C) V těchto verších se vyskytuje epanastrofa, nikoli však syntaktický paralelismus.
D) V těchto verších se vyskytuje syntaktický paralelismus, nikoli však epanastrofa.
Řešení:
2 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 3 (1 bod)
Zadání:
3 Ve kterém z následujících úseků TEXTU 1 se vyskytuje nespisovný tvar slova?
A) jinak se tam hádají i dnes
B) klasy žita na svých botách
C) že pak začly padat kroupy
D) mně ještě jeden refrén zbyl
Řešení:
3 C
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 4 (1 bod)
Zadání:
4 Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
A) Do této bedny dejte sčervivělá a shnilá jablka.
B) Do této bedny dejte sčervivělá a zhnilá jablka.
C) Do této bedny dejte zčervivělá a shnilá jablka.
D) Do této bedny dejte zčervivělá a zhnilá jablka.
Řešení:
4 C
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 5 (max. 4 body)
Zadání:
5 Přiřaďte k jednotlivým větám (5.1–5.4) odpovídající tvrzení (A–F).
(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou.)
5.1 Připravil všechny věrné poddané nejen o půdu.
5.2 Ve sklepě našeho domu prý kdosi našel vzácný poklad.
5.3 Ostřejší nůž na steaky mu vrchní číšník ochotně přinesl.
5.4 Od rána netrpělivě čekám na výsledky závěrečných zkoušek.
A) Žádný z podtržených větných členů není předmět.
B) Pouze první podtržený větný člen je předmět.
C) Pouze druhý podtržený větný člen je předmět.
D) Pouze třetí podtržený větný člen je předmět.
E) Celkem dva z podtržených větných členů jsou předměty, a to první a druhý.
F) Celkem dva z podtržených větných členů jsou předměty, a to druhý a třetí.
Řešení:
5.1 F
5.2. D
5.3 E
5.4 C
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 6–11
(1) Korálový útes je jedinečný podmořský ekosystém. Připomíná překrásně rozkvetlou louku, protože pestře zbarvené kolonie korálů vypadají jako nádherné květy. Nelze se tedy divit, že korály kdysi vědci mylně řadili mezi rostliny. Ve skutečnosti jsou ale koráli živočichové, konkrétně patří mezi žahavce. Vylučují uhličitan vápenatý a tím si kolem sebe postupně budují tvrdou schránku (podobně jako si hlemýždi staví ulitu). Poté, co koráli uhynou, začnou na jejich tvrdých prázdných schránkách živí koráli tvořit další „patro“, čímž se útes zvětšuje. Každý korálový útes se tedy skládá ze základů, jež vytvořily nahromaděné schránky generací mrtvých korálů, a z kolonií živých korálů.
Korálové útesy zabírají jen pramalou část plochy světového oceánu, přesto poskytují
domov čtvrtině všech mořských druhů. Jde o jeden z nejrozmanitějších ekosystémů naší planety: kromě korálů a ryb jsou zde třeba mořští hadi, měkkýši či korýši. Nezbytnou součástí útesů jsou i barevné mořské řasy, žijící s některými korály v symbióze.
Mezi nejznámější korálové útesy patří Velký bariérový útes. Kopíruje část východního pobřeží Austrálie a dlouhý je přes 2 000 kilometrů. V roce 1981 UNESCO prohlásilo tento australský poklad za světovou přírodní rezervaci.
(2) Dnes bohužel tento útes čelí problémům ohrožujícím jeho existenci. Globální klimatická změna a s ní související rostoucí teplota vody v oceánu mají na korály negativní vliv, velké nebezpečí představuje i přemnožení hvězdice trnité, dravého živočicha živícího se korály. Dalším rizikovým faktorem jsou nezodpovědní rybáři, proto byly na určitých místech útesu vymezeny tzv. zelené zóny, kde je rybolov zakázán. Zatím zahrnují přibližně 30 % plochy útesu, ekologové ale při různých diskusích pravidelně upozorňují na to, že má-li Velký bariérový útes zůstat zachován, bude rozhodně během následujících let nutné tyto zóny zvětšit alespoň na 50 % plochy.
(D. Brewer a kol., Planeta tajuplných světů, upraveno)
Úloha č. 6 (max. 2 body)
Zadání:
6 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
6.1 Jakmile korál vytvoří svou schránku z uhličitanu vápenatého, opustí ji a začne na ní budovat další schránku. A/N
6.2 Důsledkem problémů, s nimiž se v současnosti potýká Velký bariérový útes, je například globální klimatická změna.
6.3 Díky blízkosti Velkého bariérového útesu bylo roku 1981 východní pobřeží Austrálie prohlášeno za světovou přírodní rezervaci.
6.4 Podle ekologů bude nutné vytvořit takové podmínky, díky nimž se plocha Velkého bariérového útesu zvětší minimálně o 50 %.
Řešení:
6.1 NE
6.2 NE
6.3 NE
6.4 NE
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 7 (max. 3 body)
Zadání:
7 Vypište z druhé části výchozího textu tři podstatná jména, která jsou v textu užita v 6. pádě.
(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
7 oceánu, místech, diskusích
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 8 (1 bod)
Zadání:
8 Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se vyskytuje pouze jedno slovo obsahující předponu?
A) vytvořily nahromaděné schránky
B) připomíná překrásně rozkvetlou louku
C) poskytují domov čtvrtině všech mořských druhů
D) zabírají jen pramalou část plochy světového oceánu
Řešení:
8 C
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 9 (1 bod)
Zadání:
9 Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se nevyskytuje přívlastek postupně rozvíjející?
(Posuzované úseky jsou ve výchozím textu podtrženy.)
A) každý korálový útes se tedy skládá ze základů
B) součástí útesů jsou i barevné mořské řasy
C) mezi nejznámější korálové útesy patří
D) útes čelí problémům ohrožujícím jeho existenci
Řešení:
9 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 10 (1 bod)
Zadání:
10 Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se vyskytují dvě příslovce?
A) korály kdysi vědci mylně řadili mezi rostliny
B) bude rozhodně během následujících let nutné
C) protože pestře zbarvené kolonie korálů vypadají
D) tím si kolem sebe postupně budují tvrdou schránku
Řešení:
10 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 11 (max. 1 bod)
Zadání:
11 Ve které z následujících možností jsou významové vztahy mezi slovy nejpodobnější vztahům mezi slovy živočichové – žahavci – koráli?
(Slova živočichové, žahavci a koráli posuzujte ve významu, který mají v souvětí tučně vyznačeném ve výchozím textu. Při řešení úlohy posuzujte pouze významovou nadřazenost a podřazenost. Správná je pouze možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí živočichové – žahavci – koráli.)
A) savci – šelmy – tygři
B) savci – tygři – šelmy
C) brouci – chrousti – hmyz
D) brouci – hmyz – chrousti
Řešení:
11 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 12 (max. 2 body)
Zadání:
12 Rozhodněte o každém z následujících souvětí, zda je zapsáno pravopisně správně (A), nebo ne (N).
12.1 Když byla ještě malá holčička, obvykle usínala s plyšovým medvídkem v náručí.
12.2 Přestože venku byla opravdová výheň, obě skupiny vyrazily se svými průvodkyněmi na túru.
12.3 Po dlouhém přemlouvání jsem se nechal zvyklat a souhlasil jsem, že se přihlásím do pěvecké soutěže.
12.4 Na konci vesnice stál zděný domek s malým vikýřem, z něhož vystrkovala hlavičky dvě mourovatá koťata.
Řešení:
12.1 ANO
12.2 ANO
12.3 NE
12.4 ANO
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 13 (max. 2 body)
Zadání:
13 Vypište z každé z následujících vět (13.1 a 13.2) základní skladební dvojici.
13.1 Včera se nám naskytla skvělá příležitost získat již téměř vyprodané vstupenky na mezinárodní fotbalový zápas.
13.2 Kvůli silným jarním mrazům bude letošní úroda meruněk a švestek pravděpodobně daleko menší.
Řešení:
13.1 podmět: příležitost; přísudek: se naskytla
13.2 podmět: úroda; přísudek: bude menší
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 14 (3 body)
Zadání:
14 Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) „Přesně tak. Velké W patrně odkazuje k vašemu příjmení. Iniciály byly vyryty asi před půl stoletím. Váš otec zemřel před mnoha lety. A cenné předměty zpravidla dědí nejstarší syn.“
B) „Milý Watsone, moc se z nich vyčíst nedá,“ poznamenal. „Nedávno byly vyčištěny, což mě připravilo o nejdůležitější stopy.“
C) „Kdysi jste řekl,“ obrátil jsem se na Holmese, „že když člověk často používá nějaký předmět, zanechá na něm stopy své osobnosti. Nuže, zde jsou hodinky, které nevlastním příliš dlouho. Co mi povíte o jejich dřívějším majiteli?“ A podal jsem mu své hodinky.
D) Důkladně si prohlédl ciferník, pak otevřel plášť a zkoumal strojek nejprve pouhým okem a později i s pomocí silné lupy. Stěží jsem se ubránil úsměvu, když konečně se zklamanou tváří hodinky zaklapl a vrátil mi je.
E) „Máte pravdu,“ odpověděl jsem. Ve skrytu duše jsem přítele obviňoval, že chce touto chabou výmluvou zakrýt své selhání. „Nicméně soudím,“ pokračoval Holmes, „že patřily vašemu staršímu bratrovi a ten je zdědil po otci.“ „To jste pravděpodobně uhodl z monogramu na plášti.“
F) Očekával jsem poněkud škodolibou zábavu, neboť takový úkol jsem pokládal za neřešitelný. Hodlal jsem mu uštědřit menší lekci za nepříjemně dogmatický tón, k němuž se občas uchyloval. Holmes si s nimi chvilku pohrával v ruce. (A. C. Doyle, Příběhy Sherlocka Holmese, upraveno)
14.1 _____
14.2 _____
14.3 _____
14.4 _____
14.5 _____
14.6 _____
Řešení:
14.1 C
14.2 F
14.3 D
14.4 B
14.5 E
14.6 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 15
Spolužáci mě přemlouvali, abych s nimi o víkendu šel na přehlídku známých akčních filmů. O jejich návrhu jsem musel přemýšlet, protože tyto filmy nepatří k mým oblýbeným. Když mi ale kluci vylíčili průběh loňské přehlídky, přesvědčili mě.
V sobotu jsem bohužel zaspal, zřejmě jsem si zapomněl nařídit budík. Zbývalo mi zhruba osm minut, abych se dopravil na dané místo. Naštěstí se kino nachází poblíž mého bydliště. Musel jsem ale ze sklepa vytáhnout kolo. Přestože nejsem příliš sběhlý
cyklista, sebevědomně jsem vyrazil. Plynule jsem projel téměř celým sídlištěm, bez úhony jsem se propletl dvěma spletitými křižovatkami.
Nevím, co se stalo, ale náhle ležím na zemi. Vstávám ztěžka, v lýtku mě nepříjemně píchá, všude je krev. Pak se mi zatmělo před očima. Pracovníci záchranné služby mě probraly až po chvíli. Sobotu i neděli jsem strávil v nemocnici.
Úloha č. 15 (max. 4 body)
Zadání:
15 Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou v něm zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
(Slova zapište bezchybně; ohebná slova zapište ve stejném tvaru, v němž jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Řešení:
15 oblíbeným, zběhlý, sebevědomě, probrali
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16
Ve dnech 2.–3. listopadu 2024 na brněnském výstavišti proběhl Comic-Con Junior. Tuto dnes již tradiční akci, jejímž tématem jsou videohry, filmy i seriály, navštívilo mnoho fanoušků sci-fi a fantasy. Na své si zde přišli také milovníci anime či komiksů. Návštěvníky čekal nabitý program – besedy s hvězdnými herci, autogramiády, přednášky či různé soutěže. Sobotní vstupenka pro dospělého vyšla na necelou tisícovku.
(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)
Úloha č. 16 (1 bod)
Zadání:
16 Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?
A) Jde o publicistický text s úvahovými prvky, který informuje o konkrétní akci.
B) Jde o publicistický text bez úvahových prvků, který informuje o konkrétní akci.
C) Jde o líčení (tj. subjektivně zabarvený popis) konkrétní akce, které obsahuje úvahové prvky.
D) Jde o líčení (tj. subjektivně zabarvený popis) konkrétní akce, které neobsahuje úvahové prvky.
Řešení:
16 B
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 17 (max. 2 body)
Zadání:
17 Na každé vynechané místo (*****) v českých ustálených slovních spojeních doplňte příslušné podstatné jméno v náležitém tvaru.
17.1 Před důležitým utkáním jsme se v týmu pohádali. Trenér nám ale řekl: „Přestaňte se dohadovat. Teď musíte táhnout za jeden *****. Jestli to neuděláte, prohrajeme.“
17.2 Rozhodl jsem se upéct babičce k narozeninám dort. Sestra se nabídla, že mi pomůže, ale odmítl jsem. Je totiž dost nešikovná. Bohužel jsem ale přecenil své schopnosti. Oslava se blížila a dort stále nebyl hotový. Nakonec jsem sestru požádal o pomoc. To víte, tonoucí se ***** chytá.
Řešení:
17.1 provaz
17.2 stébla
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 18–23
Text 1
(1) Chystáme se k odjezdu z Herculanea. Tatínek je zjevně ROZRUŠENÝ. Vedle něj stojí jakýsi muž s obvázanou hlavou. V obličeji je CELÝ bledý. Při bližším pohledu zjistím, že je to náš otrok Felix! Jaké štěstí, že se mu podařilo nás dohnat.
Chvíli poté, co naše sedmičlenná skupina odjela, se země strašlivě otřásla a z temného mraku nad Vesuvem vyšlehla ohnivá záře. Od moře bylo slyšet, jak vlny prudce narážejí na pobřeží.
(2) Tatínek s Felixem vedli osly. Ta zpropadená země pod námi se ale tak zdvihala, že se vůz, přeplněný našimi věcmi, zběsile houpal. „Necháme ten vůz tady,“ rozhodl nakonec tatínek. Pomohl mi vylézt na hřbet jednoho z oslů, chůva Fausta se posadila za
mě. Na druhém oslovi jela maminka s mým bratříčkem Sextem. Malý se strachy úplně třásl. Druhý bratr Marcus musel jít stejně jako tatínek a Felix pěšky.
(3) Felix nám cestou vyprávěl o Pompejích. Říkal strašné věci. Jak slyšel zoufalý nářek raněných, kteří marně volali o pomoc. Jak se jiní lidé s námahou vyhrabávali z trosek svých domů. „Střechy se zbortily pod vahou kamení,“ vykládal. „Viděl jsem úpěnlivě
plačící děti, které hledaly své rodiče, a rabující dav v pompejských ulicích a požáry…“
(4) Myslela jsem na svoje přátele. Kolik z nich STAČILO uprchnout? A co strýček a jeho statek? „Claudie, pamatuj si – na téhle půdě budu žít a zemřu,“ říkával mi vždycky. Při vzpomínce mi z očí vyhrkly slzy, ale rychle jsem je setřela. Strýček by nechtěl, abych pro něj brečela. Zuřivě jsem se obrátila k hoře. Prokletý Vesuv!
A pak přišlo něco děsivého. Z mohutného sloupu vyletávajícího popela vyšlehly plameny, po úbočí hory se valily žhavé balvany. S hrůzou jsem ODVRÁTILA zrak. Když jsem se po chvíli odvážila ohlédnout směrem k Herculaneu, zaúpěla jsem. Město náhle zmizelo, zmírající knot jeho lampy navždy zhasl.
(Vzhledem k povaze jedné z úloh není zdroj výchozího textu uveden.)
Text 2
Zpodstatnělé přídavné jméno má tvary přídavného jména, ale ve větě plní funkci podstatného jména.
• Oči se upřely na neznámého. – věta obsahuje zpodstatnělé přídavné jméno neznámý
• Vědci našli neznámého tvora. – věta obsahuje přídavné jméno neznámý, které není zpodstatnělé
Úloha č. 18 (max. 2 body)
Zadání:
18 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
18.1 Claudie se rozplakala, když se dozvěděla, že její strýček zemřel.
18.2 Ve skupině, která odjela z Herculanea, byly tři osoby ženského pohlaví.
18.3 Otrok Felix hovořil o tom, že byl očitým svědkem rabování v Pompejích.
18.4 Otrok Felix utrpěl úraz hlavy, když utíkal z Herculanea za rodinou, které sloužil.
Řešení:
18.1 NE
18.2 ANO
18.3 ANO
18.4 NE
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 19 (max. 2 body)
Zadání:
19
19.1 Vypište z druhé části TEXTU 1 zpodstatnělé přídavné jméno.
19.2 Vypište ze třetí části TEXTU 1 zpodstatnělé přídavné jméno.
(Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.)
Řešení:
19.1 malých
19.2 raněných
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 20 (1 bod)
Zadání:
20 Které z následujících tvrzení o slovech zapsaných v TEXTU 1 velkými písmeny je pravdivé?
A) Slovo rozrušený je v textu užito ve významu vyvedený z duševního klidu, z rovnováhy.
B) Slovo celý je v textu užito ve významu jsoucí pohromadě, celistvý.
C) Slovo stačit je v textu užito ve významu vyhovět vlastnostmi určitým požadavkům, postačit.
D) Slovo odvrátit je v textu užito ve významu znemožnit, aby se něco stalo.
Řešení:
20 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 21 (1 bod)
Zadání:
21 Která z následujících možností vystihuje TEXTU 1?
A) Jde o prózu, která vykazuje znaky epiky.
B) Jde o poezii, která vykazuje znaky epiky.
C) Jde o prózu, která nevykazuje znaky epiky.
D) Jde o poezii, která nevykazuje znaky epiky.
Řešení:
21 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 22 (1 bod)
Zadání:
22 Ve kterém z následujících úseků tučně vyznačených v TEXTU 1 se nejvýrazněji uplatňuje metafora? (Úseky posuzujte v kontextu TEXTU 1.)
A) jak vlny prudce narážejí na pobřeží
B) střechy se zbortily pod vahou kamení
C) po úbočí hory se valily žhavé kameny
D) zmírající knot jeho lampy navždy zhasl
Řešení:
22 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 23 (1 bod)
Zadání:
23 Které z následujících tvrzení je pravdivé?
A) Jak věta podtržená v TEXTU 1, tak věta podtržená v souvětí Vzala jsem si deštník, abych nezmokla vyjadřují účel.
B) Ani věta podtržená v TEXTU 1, ani věta podtržená v souvětí Vzala jsem si deštník, abych nezmokla nevyjadřují účel.
C) Účel vyjadřuje věta podtržená v TEXTU 1, nikoli však věta podtržená v souvětí Vzala jsem si deštník, abych nezmokla.
D) Účel vyjadřuje věta podtržená v souvětí Vzala jsem si deštník, abych nezmokla, nikoli však věta podtržená v TEXTU 1.
Řešení:
23 D
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 24 (1 bod)
Zadání:
24 Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?
A) Ve vedlejší vsi vždy bydleli nesmírně pohostinní lidé.
B) Na slavnostně prostřenné stoly číšníci postavili podnosy se sýry.
C) Za posledním výklenkem byla stěna z velkých čtyřhranných kamenů.
D) Ke konci měsíce se vyslanec vrátí z několikadenní návštěvy sousední země.
Řešení:
24 B
(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–28
Roku 1883 se poprvé vydal na cestu Orient expres, tehdy nejluxusnější vlak na světě. Vezl 40 cestujících a směřoval z Paříže do rumunského města Giurgiu. Odtud se pasažéři dostali dalším vlakem a trajektem do města Konstantinopol (1). Teprve od roku 1888 se z Orient expresu stal přímý spoj jezdící z Paříže až do Konstantinopole.
Orient expres byl vskutku pojízdným palácem: ve vagonech bylo přepychové zařízení, v jídelním voze se podávaly vyhlášené delikatesy. Legendárním vlakem se toužili svézt všichni lidé. V roce 1928 jím cestovala třeba spisovatelka Agatha Christie a výjimečný zážitek ji natolik inspiroval, že napsala detektivní román Vražda v Orient expresu. Toto dílo s dokonale promyšlenou zápletkou, jež bylo vydáno v roce 1934, proslulost vlaku ještě zvýšilo. Pravidelná linka Paříž–Istanbul byla nadobro ukončena roku 1977.
V současnosti do některých evropských měst jezdí novodobý Orient expres – vlak sestavený z restaurovaných vagonů, které byly používány ve zlaté éře Orient expresu. Jeho častým cílem jsou Benátky či Vídeň, dvakrát ročně zavítá také do Prahy. Cena jízdenky závisí mimo jiné na úrovni služeb, kterou si zvolíte. V roce 2024 stála jednosměrná jízdenka z Prahy do Benátek kolem 40 000 Kč, pokud si ale člověk dopřál luxus v maximální míře, konečná cena se vyšplhala až na trojnásobek.
(1) dnešní Istanbul, největší město Turecka (město Konstantinopol bylo na Istanbul přejmenováno r. 1930)
(www.novinky.cz; www.orient-express.com, upraveno)
Úloha č. 25 (max. 2 body)
Zadání:
25 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
25.1 Dostat se z Paříže do Konstantinopole Orient expresem bez přestupu bylo poprvé možné v roce 1888.
25.2 V roce, kdy se uskutečnila první jízda Orient expresu, se dnešní turecké město Istanbul nazývalo Konstantinopol.
25.3 V roce 2024 mohla jízda z Prahy do Benátek novodobým Orient expresem vyjít jednoho člověka na více než sto tisíc korun.
25.4 Inspirací pro napsání románu Vražda v Orient expresu byl kriminální čin, jehož svědkem se Agatha Christie stala během jízdy Orient expresem.
Řešení:
25.1 ANO
25.2 ANO
25.3 ANO
25.4 NE
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 26 (1 bod)
Zadání:
26 Které z následujících tvrzení o zájmenech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
A) Zájmeno jež odkazuje ke slovu dílo, zájmeno kterou odkazuje ke slovu služba.
B) Zájmeno jež odkazuje ke slovu dílo, zájmeno kterou odkazuje ke slovu úroveň.
C) Zájmeno jež odkazuje ke slovu zápletka, zájmeno kterou odkazuje ke slovu služba.
D) Zájmeno jež odkazuje ke slovu zápletka, zájmeno kterou odkazuje ke slovu úroveň.
Řešení:
26 B
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 27 (1 bod)
Zadání:
27 Který z následujících úseků výchozího textu obsahuje sloveso nedokonavé?
A) cena jízdenky závisí
B) dvakrát ročně zavítá
C) konečná cena se vyšplhala
D) proslulost vlaku ještě zvýšilo
Řešení:
27 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 28 (1 bod)
Zadání:
28 Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež lze v kontextu výchozího textu považovat za antonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z výchozího textu a je v něm podtrženo.)
A) přepychové – skromné
B) výjimečný – neobvyklý
C) natolik – nemálo
D) nadobro – zlovolně
Řešení:
28 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 29
Soutěžilo se ve dvou *****. Výsledky žen byly celkem vyrovnané, zatímco mezi muži, ••••• další den, byly značné rozdíly.
Úloha č. 29 (max. 2 body)
Zadání:
29
29.1 Napište náležitý spisovný tvar slova kategorie, který patří na první vynechané místo (*****).
29.2 Napište náležitý spisovný tvar slova závodící, který patří na druhé vynechané místo (•••••).
(Po doplnění náležitého tvaru musí být příslušný větný celek gramaticky i pravopisně správný.)
Řešení:
29.1 kategoriích
29.2 závodícími
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Úloha č. 30 (max. 3 body)
Zadání:
30 Přiřaďte k jednotlivým řadám slov (30.1–30.3) odpovídající tvrzení (A–E).
(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou.)
30.1 inzerát – líčení – dotazník
30.2 předmět – přísudek – doplněk
30.3 předložka – zájmeno – citoslovce
A) Pouze jedno slovo je mnohoznačné, a to první.
B) Pouze jedno slovo je mnohoznačné, a to druhé.
C) Pouze jedno slovo je mnohoznačné, a to třetí.
D) Celkem dvě slova jsou mnohoznačná, konkrétně první a druhé.
E) Celkem dvě slova jsou mnohoznačná, konkrétně první a třetí.
Řešení:
30.1 B
30.1 E
30.3 A
Zdroj: Cermat.cz [online], Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ©2017–2025. Dostupné z: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani/testova-zadani-v-pdf
Přijímací zkoušky formátu Cermat nanečisto
Každý víkend od listopadu do dubna si u nás můžete vyzkoušet 100% simulaci přijímaček na SŠ formátu Cermat. Pokaždé vás čeká nové testové zadání z českého jazyka a matematiky přesně v Cermat formátu.
Navíc nabízíme vysvětlení úloh v testech stravitelnou formou, takže látku konečně pochopíte. Pomůžeme vám naučit se lépe zvládat nervozitu, práci s časovým limitem a hlavně se záznamovým archem, který je jediným výstupem, který při jednotné přijímací zkoušce odevzdáváte.
Zkusili jste si cvičné testy pro Cermat přijímačky nanečisto 2025? Začněte chodit na To dáš! přijímačky nanečisto, kde na vás každý týden čekají nová testová zadání v Cermat formátu!
S námi to dáte!